چکیده:
هدف:پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و توانمندسازی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهرستان تبریز به انجام رسیده است. روش:پژوهش حاضر با روش پیمایشی تحلیلی انجام گرفت.جامعه آماری پژوهش،کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهرستان تبریز با نمونه 136 نفر بود که با استفاده از جدول مورگان تعیین گردید.و نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام گرفت.برای بدست آوردن نتایج،دو ابزار برای جمعآوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفت:پرسشنامه سنجش هوش هیجانی،بر اساس مدل و مقیاس هوش هیجانی بار-آن(شامل 30 سؤال برای سنجش هوش هیجانی کتابداران)و پرسشنامه سنجش توانمندسازی کتابداران طبق مدل نوکلئین و روهوتی(شامل 10 سؤال برای سنجش توانمندسازی کتابداران)،که در بین نمونه آماری پژوهش توزیع شد و نتایج آن تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها:یافتههای پژوهش حاکی از وجود رابطه معنادار مثبت بین مؤلفههای هوش هیجانی و توانمندسازی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی تبریز،بود.در نهایت بین هوش هیجانی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهرستان تبریز با توانمندسازی آنها رابطه معنیداری با ضریب همبستگی 0/404 و ضریب تعیین 0/163 مشاهده گردید. نتیجهگیری:با توجه به وجود رابطه معنیدار بین هوش هیجانی و توانمندسازی کتابداران به مسؤولین کتابخانهها پیشنهاد میشود که زمینههای لازم برای آموزش هوش هیجانی و افزایش مدیریت هیجانهایشان،باعث ارتقاء هوش هیجانی آنها شوند که در نهایت بتواند کتابدارانی توانمند برای کتابخانه متبوعشان باشند.
خلاصه ماشینی:
"شهرستان تبریز نیز با داشتن حدود 56 کتابخانه دانشگاهی،دارای مجموعهای از کتابداران تحصیلکرده میباشد که جامعه استفادهکنندگان آنها؛اساتید،کارمندان، پژوهشگران و دانشجویانی هستند که از سراسر کشور به نحوی در این مراکز و واحدهای دانشگاهی مشغول کسب علم و دانش و انجام تحقیقات و پژوهشهای روزمره میباشند،دید علمی به مدیریت چنین کتابخانههایی،نیازمند کاربرد اصول مدیریتی و پژوهشهایی مرتبط میباشد؛در این میان،با توجه به اینکه داشتن نیروهایی توانمند جهت اداره امور کتابداری و کتابخانهها، مسالهای مهم و اسای است،توجه به عوامل موثر بر توانمندی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی تبریز نظیر مقوله هوش هیجانی نیز اهمیت شایانی دارد.
جدول 3:آمارههای توصیفی (به تصویر صفحه مراجعه شود) و همچنین نتایج آزمون فرضیههای پژوهش به نتایج ذیل منتج گردید: بین مسؤولیتپذیری و توانمندسازی کتابداران کتابداران دانشگاهی شهرستان تبریز رابطه معنیداری وجود دارد:این فرضیه بوسیله 8 سؤال(8-1)،پرسشنامه هوش هیجانی،اندازهگیری شده است.
که آن را میتوان با پایاننامه نوبری(7831)که رابطه بین هوش هیجانی با توانمندسازی کارکنان سازمان بازرگانی استان آذربایجان شرقی،را مورد مطالعه داده است مقایسه نمود وی میانگین 68/12 هوش هیجانی را برای جامعه آماری پژوهش خود بدست آورده است که سطح هوش هیجانی متوسط میباشد.
در پژوهش نوبری(8831)بین مؤلفه قاطعیت هوش هیجانی و توانمندسازی کارکنان سازمان بازرگانی استان آذربایجان شرقی رابطه معناداری با ضریب همبستگی مثبت 0/684 در سطح اطمینان 59 درصد بدست آمده بود ولی در پژوهش حاضر بین مؤلفه قاطعیت هوش هیجانی و توانمند سازی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهرستان تبریز رابطه معناداری با ضریب همبستگی مثبت 0/273 در سطح اطمینان 99 درصد دیده شد."