خلاصه ماشینی:
"تفاوت و همسانی در شعر زیر نیز بر اثر تضاد بین نشانهها بروز میکند:«آن هیچ/آن چکیدهء بیچون هرچه هست/من بودم/اما همینکه بودم/آن هیچ/من نبود»(ص 56) نشانههای هیچوهیچ و بودوبود همسانی لفظی و تفاوت و تقابل معنایی دارند.
شعرهای حقشناس به رغم تأثیرپذیری از عرفان بودایی متداعی شحطیات عرفای ایرانی نیز هست:«چگونه بگویم/دعایم کنید/با آنکه نمیدانم/از رستگاریم/چه طمع دارم»(ص 37) اما تفاوت شحطیات او با عرفا به نگاه تازه و صناعات شعری او بر میگردد و همسانیها به فضاهای مشترک:«لهله زنان هماره زمین را /بو میکشد/با پوز خیس خویش/گمگشتهای تو گویی دارد آب/زیر همین علفها/ای سنگریزهها/دریاچهای/نه/شاید دریایی» (ص 021) این شعر ممکن است در دوردست معنای«از خود بطلب هر آنچه خواهی که تویی»را به ذهن بیاورد،ولی توجه به جزئیاتی که آدم- جانور-آب را ساخته و پوز خیس،علفها و سنگریزهها را پرداخته ناشی از نگرش و شیوهء بیان تازه است.
از حقشناس زبانشناس چند شعری نیز دربارهء زبان به مجموعهء او راه یافته که همدلی چندانی با زبان ندارد:«هیچ نمیدانم آیا/این را شنیدهام از کسی یا دیدهام در جایی/-اگر نبافته با شمش در مخیلهام-که زبان پلی است/بر روی حال/از رفته به آینده/از مرگ به وهم/بیآنکه چشم دیدن حالش باشد/چشم هر آنچه هست/ همین جاست/حالا تو که اهل حالی/با من بگو که روی این پل چه میکنی/با آنکه بهتر از من میدانی/که جای اهل حال/در زیر این پل است»(صص 741-641) به گمان حقشناس شاعر زبان اهل حال خاموش است و زبان عاجز از بیان حال."