خلاصه ماشینی:
"زیرا این مسأله با مسلمات فلسفه اسلامی که براساس«اعتقاد به خدای یگانه که عادل و حکیم است»بحث میکند،از جهات مختلفی تماس پیدا میکند و برای همین جهت؛در فصول مختلف این بخش پای مسأله خیر و شر؛آفات و بلاها، شرور و مصائب به میان کشیده میشود،و تماس این بحث با مسائل فلسفه اسلامی در جهانی است که در زیر به آنها اشاره میکنیم: 1-یگانگی مبدء آفرینش:فلسفه الهی با دلائل محکم و استوار،یگانگی آفریننده جهان آفرینش را ثابت کرده و روشن نموده است که برای جهان خروشان هستی،یک مبدء بیش وجود ندارد، و هستی تمام پدیدهها،از ذات او سرچشمه میگیرد و جز او خالق دیگری نیست.
اعتقاد به استقلال انسان در امر خلقت و ایجاد و انجام کارهای خویش،یک نوع«ثنویت»و دوگانه- پرستی است که با براهین متقن فلسفی و صریح قرآن مجید مخالف و مباین میباشد و در آیه مورد بحث میفرماید: «خلق کل شیء »این آیه همانطور که ثنویت آریائی را مردود و باطل میداند، همچین هر نوع عقیده دیگری را که منجر به وجود دو خالق مستقل گردد،که فعل یکی از دیگری جدا بوده و از حوزه وجود و اراده و اذن او خارج باشد، باطل معرفی میکند.
بنابراین هر موجودی اعم از وجود خود شیء و یا اثر و جلوهی آن،از آن نظر که ممکن است،در حد ذات فاقد هستی و کمال میباشدو وجود آن مربوط به خود آن نیست،بلکه غنی با لذاتی به آن هستی بخشیده،و ارزانی داشته است،و در این صورت به طور حتم بدون مشیت و ارادهی او،به وجود نیامده است، زیرا خداوند فاعل ارادی است و تمام کارهای خود را از روی اراده انجام میدهد."