Skip to main content
فهرست مقالات

تجزیه و تحلیل فلسفی پیرامون آفات و بلاها/ سوره فرقان آیه 2

کلید واژه های ماشینی : شر ،صفت ،خدا ،مبدء ،آفات و بلاها ،نسبی ،هستی ،سوره فرقان آیه ،جهان ،شی‌ء ،مخلوق ،واقعیت ،اسلامی ،توصیف ،مبدء شرور و آفات ،خیر ،شرور آفات جهان ،شرور و آفات ،اذن خداوند ،مبدء جهان و صفات ،مقایسه ،مسأله خیر و شر ،کمال ،کره زمین ،حقیقی ،انسان ،تجزیه و تحلیل فلسفی ،بحث از مبدء جهان ،اذن خداوند جامه‌ی هستی ،مسأله شرور و آفات

خلاصه ماشینی:

"زیرا این مسأله با مسلمات فلسفه اسلامی که‌ براساس«اعتقاد به خدای یگانه که عادل و حکیم است»بحث می‌کند،از جهات مختلفی‌ تماس پیدا می‌کند و برای همین جهت؛در فصول‌ مختلف این بخش پای مسأله خیر و شر؛آفات و بلاها، شرور و مصائب به میان کشیده می‌شود،و تماس این‌ بحث با مسائل فلسفه اسلامی در جهانی است که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم: 1-یگانگی مبدء آفرینش:فلسفه الهی‌ با دلائل محکم و استوار،یگانگی آفریننده جهان‌ آفرینش را ثابت کرده و روشن نموده است که برای‌ جهان خروشان هستی،یک مبدء بیش وجود ندارد، و هستی تمام پدیده‌ها،از ذات او سرچشمه می‌گیرد و جز او خالق دیگری نیست. اعتقاد به استقلال انسان در امر خلقت و ایجاد و انجام کارهای خویش،یک نوع«ثنویت»و دوگانه- پرستی است که با براهین متقن فلسفی و صریح‌ قرآن مجید مخالف و مباین می‌باشد و در آیه مورد بحث می‌فرماید: «خلق کل شی‌ء »این آیه‌ همانطور که ثنویت آریائی را مردود و باطل می‌داند، همچین هر نوع عقیده دیگری را که منجر به وجود دو خالق مستقل گردد،که فعل یکی از دیگری جدا بوده و از حوزه وجود و اراده و اذن او خارج باشد، باطل معرفی می‌کند. بنابراین هر موجودی اعم از وجود خود شی‌ء و یا اثر و جلوه‌ی آن،از آن نظر که ممکن است،در حد ذات فاقد هستی و کمال می‌باشدو وجود آن مربوط به خود آن نیست،بلکه غنی با لذاتی به آن هستی‌ بخشیده،و ارزانی داشته است،و در این صورت به طور حتم بدون مشیت و اراده‌ی او،به وجود نیامده است، زیرا خداوند فاعل ارادی است و تمام کارهای خود را از روی اراده انجام میدهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.