خلاصه ماشینی:
تأکیدی که گذر از موضوع نظاممند زیباییشناسی به مسئلهی تجربهی هنری،در هرمنوتیک مدرن را موجب شده است،و بنابراین اهمیت چیزی را نشان میدهد که در فرا شد زیباییشناسی،زیبایی طبیعی و حتی هنری از نظرها دور مانده بود:زبان کتاب«هنر و زبان»در برگیرندهی 5 مقاله است: زیباییشناسی و هرمنوتیک،دربارهی ادای سهم شعر در جستوجوی حقیقت،شهود و شهودی بودن،تجربهی زیباییشناختی و دینی که هر چهار مقاله از آن گادامر است و مقاله پنجم نیز با عنوان«هنرها،زبان و زیباییشناسی هرمنوتیکی»گفتوگوی ژان ماری بورم و مگالی یوهی را با پل ریکور ارائه میدهد.
در مقالهی«دربارهی ادای سهم شعر در جستوجوی حقیقت»گادامر اشاره میکند که زبان شاعرانه بیچون و چرا از نسبتی یگانه و خاص با حقیقت برخوردار است نسبتی که نخست در این واقعیت وجود دارد که زبان شاعرانه در هر زمان بهگونهای یکسان مناسب هر مضمونی نیست و دوم در این واقعیت که هرگاه به چنین مضمونی شکل شاعرانه در زبان داده شود،این مضمون بیتردید حقانیت خواهد یافت.