خلاصه ماشینی:
سینما و روح بشر تحلیل روانکاوانه فیلم ویلیام ایندیک ترجمهی ابو الحسن علوی طباطبایی انتشارات دانژه،8831 کتاب سینما و روح بشر در سیزده فصل به تحلیل رویای فیلم،کهن الگوی آذر،قهرمان و ضدقهرمانان،اسطوره تولید قهرمان،نمادگرایی مذهبی در فیلم،تک اسطوره،تکامل کهن الگو،ابر قهرمان و افراد ضعیف و مفلوک،اسطوره شخصی،اسطورههای جدید،ترسهای دوران کودکی،خانواده امریکایی و سازوکارهای دفاعی آن،و بحران منشها پرداخته است.
به نظر ایندیک میتوان فیلمهایی چون جادوگر آز را شرح واقعی رویاها محسوب کرد و نمونهای ایدهآل برای به کارگیری تعبیر رویا در تحلیل فیلم دانست.
بررسی دو فصل نخستین کتاب خواننده را متوجه این موضوع میکند که چگونه هم روشهای فرویدی و همیونگی در رابطه با تحلیل رویا میتواند در تحلیل فیلم هم مورد استفاده قرار گیرد.
در اینجا منش قهرمانی براساس فرضیههای اتورانک از فصل بعدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
کمپبل این ساختار جهانی را«تک اسطوره»نامیده،واژهای که از کتاب«بیداری فینهگان»اثر جیمز جویس به عاریت گرفته شده است،یک اسطوره یک ساختمان مفرد است همانگونه که قهرمان یک شخصیت مفرد است.