چکیده:
منتشر شده،ولی میتواند اطلاعات کلی مفیدی را به سایر علاقمندان به نقاشی دیواری نیز اهدا کند. در حال حاضر،به علت کمبود منابع فارسی در زمینهی فوق، این کتاب میتواند ماخذ و مرجع مناسبی برای مطالعات پایهای این رشته هنری قرار گیرد.ضمن قدردانی از زحمات نویسنده محترم در گردآوری مبانی پایهای نقاشی دیواری در این مقاله با طرح مباحث ارائه شده در کتاب به نکاتی اشاره میشود که به نظر میرسد طرح و بررسی آن میتوانست جامعیت بیشتری به کتاب بدهد.همانگونه که در سخن آغازین کتاب آورده شده:«دشواری چنین کاری(مطالعه و تحقیق در زمینهی رشتههای علوم انسانی)بر صاحب نظران پوشیده نیست و به همین جهت مرحله کمال مطلوب آن،باید به تدریج و پس از انتقادها و یادآوریهای پیاپی...به دست آید و انتظار دارد که...از این همکاری دریغ نورزند.»ازاینرو در این مقال با این هدف به نقد آموزشی و ارزیابی کتاب فوق پرداخته شده است.بیتردید نقدی که در این مقاله به انجام میرسد در راستای تقویت و تحکیم مباحث آموزش هنر است.نگارندهی مقاله برخود فرض دید تا در جهت شناخت این کتاب به جامعه هنری کشور سطوری به نگارش درآورد،با این امید که با این کار توانسته باشد خواسته انتشارات سمت را نیز تا حدی برآورده سازد.نقاشی دیواری و دیوارنگاری از هنرهایی است که اگرچه سابقهای طولانی(چند هزار ساله)در هنر ایران دارد ولی در میان هنرهای معاصر تنها در چند دهه اخیر است که به صورت آکادمیک وجدی با آن برخورد شده است.و در چند سالهی اخیر نیز با پا گرفتن مرکز زیباسازی شهرداری به روشهای اجرا،تنوع ساختاری،تاثیرات زیباشناسانه آن بر جامعه و همچنین به اهمیت و جایگاه نقاشی دیواری در هنرهای تجسمی اعتنای بیشتری شده است.در این راستا همه واقف بر آن هستیم که چه اندازه در زمینه مباحث نظری و شناخت شناسی،سابقه تاریخی،تنوع روشهای اجرا،آشنایی با روشهای سنتی و روشهای نوین نقاشی دیواری،کم کار شده است.به یقین نیاز برای بیان مباحث عمیق و متخصصانه در این ارتباط امروزه بیش 2Lاز هر زمانی احساس میشود.با گستردگی هنرها و تنوعطلبی آنها نیاز به مطالعات تطبیقی نقاشی دیواری با سایر هنرهای معاصر و جایگاه آن در هنر معاصر از موضوعاتی است که تعمق و واکاری تخصصی را میطلبد،از این جهت لازم و ضروری است که این هنر به جوانان تشنه آشنایی با دستاوردهای نوین و رهپویان خستگیناپذیر وادی هنری با پژوهش و نگاهی جستجوگرانه ارائه گردد.حیف است که در ارتباط با این موضوع کمتر از انگشتان دست در کشورمان کتاب داشته باشیم و همهی منابع ما محدود به چند منبع لاتین باشد.اخیرا کتابی به نام«نقاشی دیواری از طرح تا مرمت»به بازار آمده که توسط دکتر منصور حسامی نگارش یافته و از طرف انتشارات سمت به چاپ رسیده است.این کتاب اگرچه از طرف انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها برای مطالعهی دانشجویان هنر رشته نقاشی
خلاصه ماشینی:
ضمن قدردانی از زحمات نویسنده محترم در گردآوری مبانی پایهای نقاشی دیواری در این مقاله با طرح مباحث ارائه شده در کتاب به نکاتی اشاره میشود که به نظر میرسد طرح و بررسی آن میتوانست جامعیت بیشتری به کتاب بدهد.
در چکیده کتاب آمده:«در این کتاب ضمن معرفی اجمالی تاریخچه هر تکنیک به دستاوردهای جدید در تهیه مواد مصرفی پرداخته شده و به برخی مسائل مشکلساز برای ایجاد صدمه به نگارههای دیواری نیز توجه گردیده است.
است: کلیات پژوهشی،هدف تدوین کتاب و روش تحقیق به کار گرفته شده در آن،همچنین نحوهی گردآوری مطالب یا طرح سوالات پژوهشی که غالبا ذهن دانشجو و یا هنرجویان هنر را در باب موضوع درگیر میکند،میباشد درحالیکه در مقدمهی این کتاب کمتر توجهای به آن شده است و تنها در قسمت پایانی مقدمه کتاب به طرح چند سوال کلی پرداخته میشود.
»(حسامی،منصور،8831،73)از آنجا که در ایران نقاشی تمپرا که بست رنگ آن را زرده تخممرغ تشکیل میدهد،در دورهی صفوی بسیار رواج داشت،و نمونههایی از این نوع روش اجرا را میتوان در دیوارنگارههای عالی قاپو و کاخ چهلستون اصفهان مورد ارزیابی قرار داد،انتظار میرفت در این قسمت به این مبحث با توجه به سابقهی سنتی آن در کشور بیشتر پرداخته شود«با توجه به اینکه اکثر نقاشیهای دیواری تاریخی در ایران با تکنیک تمپرا اجرا شده است، حفاظت از این آثار یکی از دغدغههای مهم سازمان میراث فرهنگی است.
خوب بود در این کتاب حتی در حد معرفی اجمالی نامی از این روشها برده میشد تا برای دانشجویان ما آشنایی کلی از تحولات نوین این هنر در دنیای معاصر ایجاد شود در بخش اول مباحثی همچون تعریف کلیت نقاشی دیواری و مختصات آن،کیفیت دیوار،ارزیابی محل اجرا نقشهخوانی،پرداخته میشود.