خلاصه ماشینی:
"گیج(5691)،روانشناس مشهور در زمینهء آموزش و پرورش میگوید که هدف نهایی آموزش در مدارس باید این باشد که دانشآموزان را به تدریج از وابستگی به معلم جدا کنیم و به آنها آموزش دهیم که خودشان هر آنچه را برای راهنمایی و هدایت رفتارشان ضرورت دارد،انجام دهند.
به ویژه، آنها باور دارند که این اعمالشان است که باعث به وجود آمدن رخدادها میشود نه وقایع تصادفی یا اشخاص صاحب قدرت؛ بنابراین،آنها انگیزش بیشتری دارند که برای رسیدن به اهدافشان رفتار مثبت انجام دهند(ورکمن،کاتز،ترجمه محمد اسماعیل،3831).
واکلر6(9791)سه مرحلهء آموزش خود کنترلی برای رسیدن به منبع کنترل درونی به دانشآموزان را به شرح زیر ذکر کرد: مرحلهء اول:مرحلهء اول شامل ادارهء رفتار دانشآموز در کلاس از طریق معلم است.
وجود مهارتهای خود کنترلی دانشآموزان یکی از مهمترین عوامل موفقیت آنها در جامعه است که منجر به سازگاری و تطابق فرد با محیط و اجتماع میشود و افراد را به میزان لازم به استقلال و مسئولیتپذیری میرساند (وست رود:1831).
5. آیا طرح نتیجهبخش بوده یا نه؟ از آنها خواسته میشود که خود را به این شیوه آموزش دهند و بدین وسیله راهبرد حل مسئله به تدریج در دانشآموزان درونی میشود(محمد اسماعیلی،4831) در ابتدا برای ایجاد خود کنترلی رفتار لازم است چند مرحله طی میشود.
اما با توجه به محیط خارج از کلاس درس و عدم ارائهء پاداش و بازخورد مثبت فوری به دانشآموزان و وجود تفاوت بین کلاس درس و محیط بیرون از آن، ضرورت ایجاب میکند که به دانشآموزان آموزش دهیم که خودشان در مرحلهء بعدی بازخوردهایی را برای خود فراهم سازند؛ یعنی،خود را تقویت کنند."