چکیده:
در این مقاله سعی شده است با مطالعه و جستجو در قانون اساسی ایران،الگویی از حکمرانی خوب با رویکرد اسلامی ارائه شود و وجوه متمایز و مشترک آن را از ابعاد نظری در جدولهایی با عنوان حکمرانی خوب به تصویر درآید و با استفاده از سخنان رهبر انقلاب اسلامی و مطالعاتی که دربارهء پشتوانههای تاریخی حکمرانی خوب وجود دارد،اثبات و اعلام کند که«حکمرانی خوب»نقشهء راهی است که کشورهای مسلط جهان و کشورهای غربی پیش روی کشورهای جهان سوم ترسیم کردهاند و حرکت روی این نقشه،تأمین و تضمینکننده منافع کشورهای مسلط است.درنتیجه«حکمرانی خوب»نمیتواند الگو و برنامهء متعالی برای پیشرفت و توسعه جامعه بشری بویژه کشورهای درحال توسعه باشد.درعوض حکمرانی خوب با رویکرد اسلامی که تجلی آن در جمهوری اسلامی،و بر قانون اساسی ایران و دستورهای اسلام و مردمسالاری دینی مبتنی است با ظرفیت گسترده میتواند پیشرفت و تعالی جامعه بشری را تضمین کند و جایگزین حکمرانی خوب شود؛چرا که رویکرد حکمرانی خوب«جهانبینی مادی»،و در طول و استمرار نوع حکمرانی در غرب در ظرف زمانی 500 سال گذشته است.تجربه حکمرانی در غرب در مقاطع مختلف تاریخی،عامل بحرانهای مختلف سیاسی،اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی و نظامی در غرب و جهان پیرامون بوده است. حکمرانی خوب با رویکرد اسلامی میتواند عامل پایان این بحرانها باشد.
خلاصه ماشینی:
"در این خصوص،ضمن توضیح مفاد قانون اساسی،تلاش خواهد شد تا با اصول«حکمرانی خوب»مقایسه تطبیقی نیز صورت گیرد: 1-همانطور که قبلا توضیح داده شد،«نظریه حکمرانی خوب»در مدلی ارائه میشود که نقش شش وجهی دارد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) «مدل حکمرانی خوب با رویکرد اسلامی«طبق اصول قانون اساسی بر شش وجه ذیل با اصول حکمرانی خوب»منطبق است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) از طرفی وجوهی که با«حکمرانی خوب»متمایز است،طبق الگوی ذیل ارائه میشود: (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 1-وجوه متمایز حکمرانی خوب و حکمرانی خوب با رویکرد اسلامی (به تصویر صفحه مراجعه شود) هـ:مدل حکمرانی خوب با رویکرد اسلامی 1-مبانی نظری3 (به تصویر صفحه مراجعه شود) 1/1-اختصاص حاکمیت مطلق و تشریع به خداوند و لزوم تسلیم در برابر اوامر او 1/2-تأثیر بنیادی قوانین الهی(وحی)در تدوین و تعیین قوانین 1/3-اعتقاد به معاد به عنوان چشمانداز آرمانی فرد و جامعه برای پیمایش مسیر کمال 1/4-امامت و رهبری برای تداوم بخشیدن تحول مستمر و انقلابی در نظام جمهوری اسلامی 1/5-احترام مطلق به ارزش والای انسان به عنوان خلیفه الله در زمین 1/6-تحقق بخشیدن عدالت خدا در خلقت و تشریع در حکومت 2-مبانی کارکردی4 2/1:کارکردهای ایجابی (به تصویر صفحه مراجعه شود) 2/2-کارکردهای سلبی (به تصویر صفحه مراجعه شود) 3-ساختار اجرایی5 (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 1-نحوه مشارکت مردم در ساختار حکمرانی خوب با رویکرد اسلامی (منبع:قلیپور،5831:871)."