Skip to main content
فهرست مقالات

نوسازی و نوآوری در آموزش و پرورش، امکانات و شرایط آن

نویسنده: ؛

پاييز 1381 - شماره 1 (10 صفحه - از 11 تا 20)

کلید واژه های ماشینی : آموزش و پرورش ،نظام آموزش و پرورش ،نوآوری در آموزش ،نوسازی و نوآوری ،نوسازی نظام آموزش ،زندگانی ،شرایط نوسازی و نوآوری ،نوسازی در آموزش ،طرح نو ،تربیتی ،نوسازی نظام ،شرایط نوسازی ،علوم تربیتی ،کهنه ،انقلاب‌هایی سیاسی ،دانشکده‌های علوم تربیتی ،انگیزه اجتماعی ،پیوستن سرنوشت کشورها ،تعیین اهداف ،جدید ،شرایط زندگانی ،سرنوشت کشورها ،فراهم ،نوعی انگیزه اجتماعی ،کارگزاران آموزش ،تربیت شخصیت ،اصلاحات و گاه ،دانشکده‌های علوم ،جدید آموزش ،انتشارات دانشگاه

سرعت فوق‌العاده‌ی تحول در همه‌ی شئون زندگانی بشر،به ویژه در حوزه‌ی تولید،ارتباط و مبادله‌ی اطلاعات از یک سو و نزدیک شدن و به هم پیوستن سرنوشت کشورها به یک دیگر از سوی دیگر،نوعی انگیزه اجتماعی پدید آورده است که می‌توان آن را نوجویی و نوآوری‌ نامید.این انگیزه و ناخشنودی‌ها و ناخرسندی‌های همراه آن در بسیاری از اجتماعات-به‌ خصوص کشورهای در حال پیشرفت-زمینه را برای اصلاحات و گاه انقلاب‌هایی سیاسی،اجتماعی و فرهنگی از جمله نوسازی نظام آموزش و پرورش فراهم آورده است.مردم این‌ اجتماعات درباره‌ی وضع خود و چگونکی تعلیم و تربیت فرزندان خویش به چون‌وچرا می‌پردازند. آن‌ها گاه چنان آن‌ها گاه چنان شیفته‌ی‌نو و نوآوری می‌شوند که سنت‌های سنجیده‌ی برآمده از میراث فرهنگی‌ خود و امکانات و شرایط نوسازی و نوآوری را از یاد می‌برند و در میان کهنه و نو سردرگم‌ می‌مانند.بنابراین،برای آن که نوسازی و نوآوری سودمند و ممکن باشد،نخست باید به‌ پرسش‌های زیر پاسخ داد. 1-مقصود از نوسازی و نوآوری در آموزش و پرورش چیست و ملاک و معیار بازشناسی نو از کهنه کدام است؟ 2-به فرض این که اندیشه یا طرح نو در نظام آموزش و پرورش به طور کلی تعریف شده‌ باشد،برای عملی ساختن آن چه شرایطی را باید فراهم آورد؟ 3-نوسازی در آموزش و پرورش را چگونه و از کجا باید آغاز کرد؟ نویسنده‌ی محترم در این مقاله سعی کرده است به پرسش‌های یاد شده پاسخ دهد. فصلنامه‌ی نوآوری‌های آموزشی از نویسنده‌ی این مقاله جناب آقای دکتر علی محمد کاردان، استاد ممتاز دانشگاه تهران سپاسگزاری می‌کند و مطالعه‌ی این مقاله را به مشتاقان نوآوری در آموزش و پرورش توصیه می‌نماید.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.