Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهش مبتنی به عمل فکورانه در فرایند برنامه درسی، نظریه عمل گرای شواب

نویسنده: ؛

پاييز 1381 - شماره 1 (18 صفحه - از 21 تا 38)

کلید واژه های ماشینی : شواب ،عمل فکورانه ،برنامه‌ی درسی ،قلمرو برنامه‌ی درسی ،نظریه‌ی شواب ،تصمیم‌گیری درباره‌ی برنامه‌ی درسی ،رشته‌ی برنامه‌ی درسی ،برنامه‌ریزی درسی ،متخصصان برنامه‌ی درسی ،فرایند پژوهش ،فرایند برنامه‌ریزی درسی ،پدیده‌های برنامه‌ی درسی ،فرایند عمل فکورانه ،فرایند تصمیم‌گیری ،مقوله‌های تصمیم‌گیری و پرسش‌های پژوهش ،نظریه‌های علمی ،پژوهشی ،مقام برنامه‌ریزی درسی ،پیام اصلی نظریه‌ی شواب ،گروه پژوهشی ،رویکرد پژوهشی ،حوزه‌ی برنامه‌ی درسی ،پژوهش معطوف به عمل ،پژوهش عملی ،فرایند پژوهشی ،تصمیم‌گیرنده درباره‌ی برنامه‌ی درسی ،پژوهش و برنامه‌ریزی درسی ،برنامه‌ی درسی خاص ،دیدگاه شواب ،قابلیت اساسی

بیش از سه دهه از زمانی که شواب برای نخستین بار قلمرو برنامه‌ی درسی را در شرف مرگ و نیستی خواند،می‌گذارد.این باور که شواب،به مثابه‌ی یکی از صاحب‌نظران برجسته‌ی رشته‌ی‌ برنامه‌ی درسی،آن را ابراز می‌کرد،همراه با عوامل و شرایط دیگر موجب وارد آمدن شوک و در نتیجه،به جریان افتادن کوشش‌های دامنه‌داری برای رهایی از این وضعیت بحران‌زده شد. شواب خود یکی از افرادی بود که برای تحقیق این هدف بسیار تلاش کرد.از نظر وی،مبدأ و منشأ بحران یاد شده را می‌بایست در تئوری‌زدگی یا رویارویی‌های بیش از حد نظری با پدیده‌های برنامه‌ی درسی از سوی متخصصان برنامه‌ی درسی جست‌وجو کرد.بر اساس‌ چنین باوری،وی بازگشت به صحنه‌ی عمل را رمز احیای مجدد رشته و بازیابی هویت از دست‌ رفته معرفی نمود.بر این اساس،هدف و رسالت اساسی رشته و متخصصان آن تصمیم‌گیری‌ سنجیده،معقول و متین درباره‌ی برنامه‌های درسی دانسته شد و برای چگونگی آن،شواب به‌ ارائه‌ی نظریه‌ای که در حقیقت،تبیین فرایند تصمیم‌گیری درباره‌ی برنامه‌ی درسی یا برنامه‌سازی است،پرداخت.این نظریه در محافل علمی و حرفه‌ای تعلیم و تربیت-به ویژه در مغرب‌زمین-مورد توجه فراوان قرار گرفت لیکن در کشور ما-تا آن‌جا که نگارنده آگاهی دارد- هیچ کوششی برای معرفی و شرح این نظریه صورت نگرفته است.لذا مقاله‌ی حاضر را می‌توان‌ نخستین گام یا در عداد گام‌های نخستین در این جهت دانست که طبعا ممکن است کاستی‌هایی‌ نیز داشته باشد. مقاله‌ی حاضر از بخش‌هایی به شرح زیر تشکیل شده‌است: مقدمه،نظریه‌ی شواب و طرح یک پارادوکس،پیام اصلی نظریه‌ی شواب،مفهوم کلیدی نظریه‌ (روشن پژوهش)،اساس نظریه(پیش‌فرض پژوهش)،ماهیت نظریه‌ی علمی از دیدگاه شواب، توانایی‌ها،قابلیت‌های اساسی فرایند پژوهش معطوف به عمل فکورانه و مراحل آن،مقوله‌های‌ تصمیم‌گیری و پرسش‌های پژوهش،ترکیب گروه پژوهشی یا عناصر تصمیم‌گیرنده درباره‌ی‌ برنامه‌ی درسی،سطوح تصمیم‌گیری درباره‌ی برنامه‌ی درسی.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.