Skip to main content
فهرست مقالات

بازنگری در الگوی آموزش دینی جوانان و نوجوانان در دوره تحصیلی متوسطه

نویسنده: ؛ ؛

بهار 1382 - شماره 3 (26 صفحه - از 9 تا 34)

کلید واژه های ماشینی : تربیت دینی ،دینی ،آموزش دینی ،متوسطه ،برنامه درسی ،درسی دینی ،نظام آموزش ،برنامهء درسی ،برنامهء درسی دینی ،برنامه درسی دینی ،درسی تربیتی دینی ،تربیتی ،ارکان برنامهء درسی ،درسی ناظر به تربیت ،برنامهء درسی مطلوب ،چارچوب نوین برنامه درسی ،دینی جوانان ،ارائه چارچوب نوین برنامه ،درسی مطلوب دینی ،درس بینش اسلامی ،تمدن اسلامی ،جمهوری اسلامی ،دوره تحصیلی متوسطه ،دورهء متوسطه ،درسی تربیت ،برنامه‌های درسی ناظر ،برنامه‌های تربیت دینی ،درسی دینی مطلوب ،کتاب تربیت اسلامی ،درسی پنهان در درس

تربیت دینی یکی از مهم ترین اهداف نظام آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران است. از سوی دیگر تامل در پیامدها و نتایج حاصل از بکارگیری برنامه های درسی ناظر به تربیت دینی نشان از این واقعیت ناگوار دارد که نظام آموزش و پرورش در دستیابی به اهداف مورد نظر از توفیق شایان توجهی برخوردار نبوده است. نگارندگان این مقاله بر این باورند که برای تربیت دینی خصوصا در دوره بسیار حساس سنی نوجوانی یا دوره تحصیلی متوسطه باید طرحی نو درانداخت و با ترسیم مبانی و ارکان متناسب با شرایط متحول زمان به چارچوب برنامه تازه ای دست پیدا کرد. امید است این تلاش مقدماتی در جهت ارائه چارچوب نوین برنامه درسی تربیت دینی در دوره متوسطه همراه با دلائل و مستندات پشتیبان آن، مورد توجه صاحب نظران و متولیان امور در آموزش و پرورش قرار گرفته و بازنگری در ساختار، رویکرد و جهت گیری های برنامه درسی تربیتی دینی آغاز شود. ادامه وضع موجود، به اعتقاد نویسندگان، از آنجا که منجر به تجربیات سودمند و سازنده یادگیری در این زمینه نمی شود، تربیت دینی را در نظام آموزش و پرورش ما به یکی از مولفه های برنامه درسی پوچ بدل می سازد که به هیچ روی قابل پذیرش نیست.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.