Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تحولی سبک های تفکر در دانش آموزان و دانشجویان و رابطه آن ها با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی

نویسنده: ؛ ؛

بهار 1382 - شماره 3 (22 صفحه - از 35 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : سبک‌های تفکر ،پیشرفت تحصیلی ،خلاقیت و پیشرفت تحصیلی ،مقطع تحصیلی ،تحصیلی ،سبک‌های تفکر آزادمنشانه ،آزمون خلاقیت عابدی ،تفکر دانش‌آموزان و دانشجویان مقاطع ،سبک‌های تفکر قانون‌گذارانه ،آزمون خلاقیت ،پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان ،گروه سنی ،پرسش‌نامه سبک‌های تفکر ،تفکر دختران و پسران تفاوت ،پیشرفت تحصیلی دانشجویان ،استرنبرگ ،تفکر آزادمنشانه با خلاقیت ،دانشجویان مقاطع تحصیلی ،تفکر آزادمنشانه ،دختران و پسران ،افزایش خلاقیت و سبک تفکر ،پیشرفت تحصیلی رابطه وجود ،سنی ،دانش‌آموزان و دانشجویان ،افزایش سبک تفکر قانون‌گذارانه ،تحلیل رگرسیون ،سبک‌های تفکر و خلاقیت ،تفکر دانش‌آموزان و دانشجویان ،خلاقیت عابدی ،سبک تفکر محافظه‌کارانه

برای بررسی تحولی سبک های تفکر و رابطه آنها با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان و دانشجویان دختر و پسر مقاطع تحصیلی گوناگون با محدوده سنی 12 تا 40، پرسشنامه سبک های تفکر «استرنبرگ، واگنر» و آزمون خلاقیت عابدی روی 810 نفر (500 دانش آموز و 310 دانشجو) و آزمون خلاقیت تصویری تورنس (فرم B) روی 441 نفر از همان دانش آموزان اجرا شد. داده های پژوهش، با استفاده از روش های آماری، تحلیل واریانس چند متغیری و رگرسیون چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که: بین سبک های تفکر آزمودنی های گروه های سنی گوناگون تفاوت وجود دارد، به طوری که با افزایش سن (12 تا 40)، از میزان سبک های تفکر مونارشی، الیگارشی، آنارشی و محافظه کارانه و تا حدی سبک تفکر جزئی کاسته می شود و سبک های تفکر قانون گذارانه و سلسله مراتبی در بین برخی گروه های سنی افزایش می یابد. 2- بین سبک های تفکر دانش آموزان و دانشجویان مقاطع تحصیلی گوناگون تفاوت وجود دارد، به طوری که با بالا رفتن تحصیلی سبک های تفکر مونارشی، الیگارشی، آنارشی، جزئی و محافظه کارانه به طور معنی داری کاهش می یابد. 3- بین سبک های تفکر دختران و پسران تفاوت وجود دارد. میزان سبک های تفکر قانون گذارانه، اجرایی، قضایی، مونارشی، سلسله مراتبی، آنارشی، کلی، جزئی، بیرونی و آزادمنشانه در دختران بیش تر از پسران است. 4- بین سبک های تفکر و خلاقیت رابطه معنی داری وجود دارد، به طوری که سبک تفکر آزادمنشانه با افزایش خلاقیت و سبک تفکر محافظه کارانه با کاهش خلاقیت رابطه دارد. 5- بین سبک های تفکر و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد، به طوری که سبک های تفکر آزادمنشانه و سلسله مراتبی، پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی بالا در دانش آموزان و سبک تفکر الیگارشی پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی پایین در دانشجویان هستند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.