Skip to main content
فهرست مقالات

تغییر و نوآوری در آموزش و پرورش ایران و چشم انداز آینده

نویسنده:

(18 صفحه - از 109 تا 126)

کلید واژه های ماشینی : آموزش و پرورش ،نظام آموزش و پرورش ،آموزش و پرورش ایران ،نظام آموزش و پرورش ایران ،تغییر ،کارکنان ،آموزش و پروش ،تغییر و نوآوری ،مدیران ،اجتماعی ،مدارس ،سازمان آموزش و پرورش ،سازمان ،فرهنگ ،تربیت ،مدیریت ،خلاقیت ،نقش مدیریت آموزش و پرورش ،اقتصادی ،تعریف آموزش و پرورش ،نوآوری در آموزش ،تغییر نظام آموزش و پرورش ،چشم‌انداز آموزش و پرورش ایران ،همهء کارکنان آموزش و پرورش ،نوآوری در نظام آموزش ،پرورش ایران و چشم‌انداز آینده ،تعریف تغییر و نوآوری ،جامعه ،جهان ،کارکنان مدرسه

«نظام آموزش و پرورش» به حق از بزرگ ترین و پیچیده ترین نظام های اجتماعی است و امروزه سنگ زیربنای توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی هر جامعه به شمار می رود. تغییر و نوآوری در این نظام، با توجه به رسالت ها و نقش های متعدد آن در جهان کنونی و در جامعه ایران و رفع موانع این تغییر، امری حیاتی و ضروری است. با توجه به اهمیت این موضوع، موارد زیر در این مقاله بحث شده است: - مفهوم و تعریف تغییر و نوآوری؛ - مفهوم و تعریف آموزش و پرورش؛ - زمینه های گوناگون تغییر در نظام آموزش و پرورش ایران؛ - موانع و تغییر و نوآوری در نظام آموزش و پرورش؛ - راه های رفع موانع و نقش مدیریت آموزش و پرورش در این زمینه در پایان مقاله، به 30 نکته مهم، تحت عنوان «چشم انداز آموزش و پرورش ایران» اشاره شده است.

خلاصه ماشینی:

"بنابراین نظام آموزش و پرورش نوگرا،با رشد و توسعهء جوامع انسانی در ابعاد اخلاقی،اجتماعی، فرهنگی،اقتصادی،سیاسی و مذهبی و ارتباطات بین‌المللی پیوند ناگسستنی دارد،و نقش و رسالت‌ آن در دنیای امروز تا آن اندازه است که جوامع مختلف انتظار دارند از این طریق،نیازهای مادی و معنوی خود را برطرف سازند و مردم خود را برای زیستن بهتر در جهان آماده کنند. تغییر در سازمان آموزش‌ و پرورش ایران می‌تواند در زمینه‌های گوناگون از جمله زمینه‌های زیر صورت گیرد: -تغییر در ساختار آموزشی(عمودی و افقی)؛ -تغییر در ساختار اداری(ستادی،استانی و منطقه‌ای)؛ -تغییر در ساختار سازمان مدارس؛ -تغییر در هدف‌های هریک از دوره‌های تحصیلی؛ -تغییر در وظایف و فعالیت‌های سازمان‌های مختلف آموزش و پرورش؛ -تغییر در فناوری مورد استفاده در سازمان‌های آموزشی؛ -تغییر در ساختار و فرایند مدیریت؛ -تغییر در فرهنگ سازمان و رفتار سازمانی؛ -تغییر در برنامه‌ها و کتاب‌های درسی؛ -تغییر در فرایند تدریس و تربیت دانش‌آموزان؛ -تغییر در کارکنان سازمان‌های ستادی استان،منطقه و مدرسه(در شناخت‌ها،نگرش‌ها و رفتارها)؛ -تغییر در بررسی و عملکرد سازمان‌های آموزشی و روش‌های نظارت و ارزشیابی. باتوجه به این‌که رسالت آموزش و پرورش،کمک به کودکان به ویژه نوجوانان برای خودیابی، خودآگاهی،خودمدیری و خودگردانی،خود تصمیم‌گیری و خود رهبری و حل مشکلات فردی و ایفای مسؤولیت در امور اجتماعی و برقراری ارتباط مؤثر با جهان طبیعت و جامعه و به ویژه خالق‌ هستی است،فرایند تعلیم و تربیت آینده در ایران باید به گونه‌ای تغییر یابد که دانش‌آموزان قادر باشند: -به خوبی مطالعه کنند و از روش‌های صحیح مطالعه بهره بگیرند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.