Skip to main content
فهرست مقالات

سخن سردبیر: تولید علم و مقالات علمی- پژوهشی علوم انسانی در ایران

نویسنده:

ISC (6 صفحه - از 7 تا 12)

کلید واژه های ماشینی : تولید علم، علوم انسانی، تولید علم و مقالات علمی، علوم تربیتی و روان‌شناسی، تعلیم و تربیت، تولید علم در حوزهء علوم، دانش، بنیادهای، حوزهء علوم انسانی، پژوهشی علوم انسانی

خلاصه ماشینی: "فرض ما در بحث از تولید علم و کیفیت مقالات علمی-پژوهشی در علوم انسانی و در علوم‌ تربیتی و روان‌شناسی در ایران آن است که این تولیدات،که عموما در مجلات علمی-پژوهشی کشور به چاپ‌ می‌رسند،دچار ضعفهای اساسی در بنیادهای نظری هستند. و چنین است که ما امروز در مقالات و مجلات علمی-پژوهشی علوم انسانی به تعداد کمی از دانشمندان و محققان برمی‌خوریم که به فلسفهء علم،به فلسفهء تعلیم و تربیت،به چارچوبهای نظری و نظام مفهومی علوم‌ انسانی،به بنیادها و ارزشها و اصول تربیت و روان‌شناسی انسان،و به خردورزی علمی در این پژوهشها توجه‌ کافی داشته باشند. سطحی‌نگری در تحقیقات،پربها دادن به‌ آموزش و کم‌توجهی به پژوهش،ناهماهنگی پژوهشها با نیازهای نظری و کاربردی کشور در علوم انسانی،تقلید نسنجیده از مبانی و ساختار و روش پژوهشهایی که در مجلات علمی-پژوهشی غربی به چاپ می‌رسد،انگیزهء ضعیف بسیاری از اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور برای طراحی و اجرای پژوهشهای‌ اصیل در علوم انسانی و علوم تربیتی و روان‌شناسی،و کم‌توجهی مسؤولان پژوهشی کشور به ضرورت گسترش‌ پژوهش در این علوم در شمار موانعی است که تولید علم را با مشکل مواجه ساخته است. با چنین نگرشی است که‌ می‌توانیم از دیدگاههای تحصلی محدودنگر،که خردورزی و داوری ارزشی را کنار می‌گذارد و،به‌جای آنکه‌ پژوهشی علمی را در بستر معانی فراگیر جریان دهد،بر این فرض استوار است که گویا می‌توان علوم انسانی را با معیار علوم طبیعی سنجید،فاصله بگیریم و پژوهش در مورد انسان و مسائل روانی-تربیتی در علوم انسانی را چنان انجام دهیم که زمینه‌ساز اعتلای تعلیم و تربیت نسل جدید کودکان و نوجوانان و جوانان ایران و دستمایهء رونق بی‌همتای علمی در میهن ما گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.