Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر سبکهای رفتاری خانواده بر سلامت روانی دانش آموزان و بر نگرش آنان به روابط انسانی در مدرسه

نویسنده: ؛

زمستان 1382 - شماره 6 (26 صفحه - از 31 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : روابط انسانی در مدرسه ،سبکهای رفتاری خانواده ،سلامت روانی ،نمودار مقایسهء میانگینهای خرده‌مقیاس ،سبکهای رفتاری ،مقایسهء میانگینهای خرده‌مقیاس خانوادهء ،سلامت روانی دانش‌آموزان ،مقایسهء میانگینهای خرده‌مقیاس ،رفتاری خانواده ،اساس سبک رفتاری خانواده ،فرزندپروری ،مقایسهء میانگینهای خرده‌مقیاس افسردگی ،شیوه‌های فرزندپروری ،نگرش به روابط انسانی ،مقایسهء میانگینهای خرده‌مقیاس روابط ،وضعیت روانی ،دانش‌آموزان بر اساس سبک ،شیوه‌های فرزندپروری مادران دانش‌آموزان ،مقایسهء میانگینهای خرده‌مقیاس اضطراب ،میانگینهای خرده‌مقیاس روابط انسانی ،نگرش دانش‌آموزان به روابط ،دانش‌آموزان به روابط انسانی ،مدارس راهنمایی ،سطح تحصیلی ،میانگینهای خرده‌مقیاس ،سبکهای فرزندپروری ،مقایسهء میانگینهای ،مقولهء سطح تحصیلی ،وضعیت اقتصادی ،وضعیت روانی دانش‌آموزان

سبک رفتاری خانواده و نحوه ارتباط پدر و مادر با فرزندان، عامل موثری در وضعیت روانی و نگرشهای آنان به زندگی و مناسبات اجتماعی و، از جمله، چگونگی نگرش به روابط انسانی در مدرسه است. این تحقیق، که روی یک نمونه 1522 نفری از دانش آموزان دوره راهنمایی و متوسط عمومی و پیش دانشگاهی استان تهران انجام شده، با مطالعه پنج سبک رفتاری خانواده (یعنی خانواده منسجم و صمیمی، خانواده پاسخگو، خانواده بی تفاوت، خانواده مستبد، و خانواده آشفته) در پی پاسخگویی به این سوال بوده است که هر یک از انواع خانواده های مذکور چه تاثیری بر وضیعت روانی و بر نگرش نوجوانان و جوانان مدارس راهنمایی و دبیرستانی نسبت به نوع رفتار اولیای مدارس با دانش آموزان دارند. برای سنجش عامل روانی، وضعیت متعادل فرد از لحاظ فاقد بودن پنج ویژگی اضطراب، افسردگی، پرخاشگری، نگرشهای ضد اجتماعی، و روحیه خلافکاری، معیار قضاوت قرار گرفته است. همچنین، پنج متغیر سن، جنس، سطح تحصیلی، وضعیت اقتصادی، و وضعیت فرهنگی دانش آموزان نیز به عنوان متغیرهای زمینه ای بررسی شده است. روشهای آماری به کار رفته در این تحقیق، جدا از آمارهای توصیفی، شامل مقایسه میانگینها و تحلیل رگرسیون چند متغیره برای پیش بینی عوامل موثر بر وضعیت روانی دانش آموزان و نگرش آنان در مورد روابط انسانی در مدرسه بوده است. نتایج تحقیق حاکی از تاثیر مثبت سبک رفتاری خانواده های منسجم و صمیمی و خانواده های پاسخگو، و تاثیر منفی سبک رفتاری خانواده های بی تفاوت و مستبد و آشفته بر سلامت روانی دانش آموزان و نگرش آنان به روابط انسانی در مدرسه است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.