Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی مهارتهای زبانی- شناختی کودکان دوزبانه با زمینه های اقتصادی- فرهنگی متفاوت

نویسنده: ؛

زمستان 1382 - شماره 6 (12 صفحه - از 57 تا 68)

کلید واژه های ماشینی : کودکان دوزبانه ،دوزبانه ،مهارتهای زبانی ،یادگیری زبان دوم ،آزمون تفاوت میانگین تعداد واژگان ،تفاوت میانگین تعداد واژگان فارسی ،میانگین تعداد واژگان فارسی کودکان ،زبان فارسی ،یادگیری زبان ،واژگان فارسی کودکان دوزبانه ،رشد شناختی ،شناختی در یادگیری زبان ،طبقه اجتماعی ،ویگوتسکی ،مهارتهای زبان ،رشد زبانی ،فارسی کودکان دوزبانه ،تفاوتهای فرهنگی میان کردزبانان ،تفاوت مهارتهای زبانی ،برنشتاین ،مهارتهای زبان فارسی ،گفتاری ،نظریهء ویگوتسکی ،زبان دوم ،زمینه‌های اقتصادی ،رفتارهای شناختی در یادگیری ،طبقهء اجتماعی ،نظریهء برنشتاین ،مورد یادگیری زبان ،تعداد واژگان فارسی

هدف از این پژوهش، بررسی تفاوت مهارتهای زبانی- شناختی دانش آموزان دو زبانه ای است که زمینه های اقتصادی- اجتماعی گوناگونی دارند. در این بررسی، دو دیدگاه مورد نظر بوده است: اول، نظریه ویگوتسگی درباره رشد شناختی عمومی که در مورد یادگیری زبان کاربرد دارد؛ دوم، نظریه برنشتاین درباره طبقه اجتماعی و تفاوتهای کیفی گفتاری. در این پژوهش تفسیرهای نظری مناسبی پیشنهاد می شود تا اثرات متفاوت رفتارهای شناختی در یادگیری زبان دوم مشخص گردد. افزون بر این، یادگیری زبان دوم در چارچوب اجتماعی مورد بحث قرار می گیرد. آزمودنیهای این مطالعه شامل 205 دانش آموز کلاس اول دبستانهای دولتی شهر ارومیه اند. سن این کودکان بین شش سال و شش ماه تا هشت سال و شش ماه بوده است. زبان مادری این کودکان، ترکی یا کردی است، در مدرسه به زبان فارسی تعلیم می بینند، و از طبقات مختلف اجتماعی و اقتصادی انتخاب شده اند. آزمون توانایی زبان فارسی (آزمون توانایی نوشتن واژگان) برای کودکان دوزبانه به کار گرفته شده است. نتایج این مطالعه شواهد مستدلی دال بر رابطه طبقه اجتماعی با رشد زبانی- شناختی ارائه داده و حاکی از آن است که تجارب اولیه کودک در شبکه خانواده و گروه اجتماعی می تواند در ساختار رشد شناختی و زبانی تاثیر گذار باشد. در عین حال، یافته های پژوهش حاضر شواهد مستدلی در مورد ارتباط فرهنگ و رشد زبانی- شناختی ارائه نداد. یعنی، با وجود تفاوتهای فرهنگی میان کردزبانان و ترک زبانان در منطقه، میزان کسب دانش فارسی نزد این دو گروه از کودکان تفاوتی آماری در برنداشته است. مهمترین نتیجه این مطالعه بر این نکته تاکید دارد که منابع آموزشی در دسترس، تا چه اندازه امکان دارد پیشرفت آموزشی در زبان دوم کودکان دو زبانه را تحت تاثیر قرار دهد. کودکانی که فرصت گذراندن دوره های قبل از دبستان را داشته اند توانایی یادگیری دانش زبان فارسی آنان به مراتب بیشتر از کودکانی بود که چنین فرصتی را در اختیار نداشته اند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.