Skip to main content
فهرست مقالات

ارزشیابی مهارتهای حرفه ای معلمان علوم ریاضی در دوره راهنمایی و ارائه روشهای ارتقاء کیفی آن

نویسنده: ؛

زمستان 1382 - شماره 6 (26 صفحه - از 69 تا 94)

کلید واژه های ماشینی : مهارتهای حرفه‌ای معلمان علوم ،مهارتهای حرفه‌ای معلمان ،معلمان علوم و ریاضی ،ارزشیابی مهارتهای حرفه‌ای معلمان ،آموزش ضمن خدمت ،مهارتهای حرفه‌ای ،روشهای تدریس ،مهارت معلمان ،معلمان علوم ،حرفه‌ای معلمان علوم ،مهارتهای عمومی و اختصاصی ،دوره راهنمایی ،کلاس درس ،مهارتهای تدریس ،مهارتهای عمومی ،دوره‌های آموزش ضمن خدمت ،مهارتهای اختصاصی معلمان علوم ،معلمان ریاضی ،حرفه‌ای معلمان ،مدارس راهنمایی ،علوم و ریاضی ،اختصاصی ،روش تدریس معلمان ،آموزش ریاضی ،تدریس معلمان علوم ،تدریس معلمان ،معلمان مدارس راهنمایی ،مهارتهای معلمان علوم ،سطح مهارتهای اختصاصی معلمان ،معلمان در کلاس درس

هدف از این تحقیق، ارزشیابی مهارتهای حرفه ای معلمان علوم و ریاضی (مهارتهای عمومی و اختصاصی) دوره راهنمایی و بررسی میزان موفقیت آنان در تدریس به منظور تعیین کاستیهای موجود و ارائه پیشنهادهایی در جهت ارتقای کیفی مهارتهای معلمان است. افزون بر این، رابطه برخی از عوامل تاثیر گذار بر مهارتهای عمومی و اختصاصی معلمان و نیز عوامل موثر بر موفقیت یا عدم موفقیت آنان در به کار بستن مهارتهای تدریس، مورد سنجش قرار گرفته است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش را معلمان مدارس راهنمایی تهران در سال 82-81 تشکیل می دهند. نمونه آماری شامل موارد زیر است: 448 معلم دوره راهنمایی که به پرسشنامه خودسنجی پاسخ داده اند، 92 نفر از مدیران مدارس راهنمایی که به پرسشنامه سنجش مهارتهای معلمان علوم و ریاضی پاسخ گفته اند، و نیز فرآیند تدریس در کلاسهای درس 48 نفر از معلمان علوم و ریاضی که از نزدیک مورد مشاهده و ارزیابی قرار گرفته اند. یافته های این پژوهش نشان داد که در برخی از راهکارهای تدریس، مانند فنون پرورش مهارتهای عملی، نارساییهایی وجود دارد و آموزش مداوم معلمان برای هماهنگی آنان با هدفها و روشهای تدریس کتابهای ریاضی و علوم جدید امری اجتناب ناپذیر است. همچنین، یافته های تحقیق حاضر نشان داد که اولا، معلمان مورد بررسی مطالب درسی را با زندگی واقعی دانش آموزان کمتر ربط می دهند و ثانیا، معلمان به جای آنکه راهنمای دانش آموز باشند و دانش آموزان را به فرضیه سازی و تفکر علمی و حل مساله وادارند، اغلب سعی می کنند محتوای برنامه را با روشهای غیر فعال به ذهن دانش آموزان منتقل کنند. از سوی دیگر، برنامه های تربیت معلم و آموزش ضمن خدمت نیز، ارتباط و هماهنگی تنگاتنگی با نظریه ها و شیوه های نوین فرایند یاددهی- یادگیری وجود ندارد. بنابراین، این برنامه ها نیاز به بازنگری و اصلاحات ضروری دارد

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.