چکیده:
عدم تمایل به نظم پذیری در مدارس پیامدهای منفی گوناگون و فراوانی برای دانش آموزان در حیطه های آموزشی، اجتماعی و خانوادگی در بردارد. علاقه نداشتن به نظم پذیری حتی در دانش آموزانی که دچار مشکلات حاد و نابهنجار نیستند زمینه قانون گریزی، خود کم بینی و تخلفات بیشتری را در آنان فراهم می آورد. معلمان، درمقام اشخاصی که باید از آگاهی و توانمندی در شناسایی و ایجاد رابطه سازنده با دانش آموزان برخوردار باشند، یکی از مهمترین عوامل در شکل گیری شخصیت رو به رشد دانش آموزان به شمار می آیند. تحقیق حاضر تلاش می کند تا اهمیت این نقش را در ایجاد رفتارهای حاکی از نظم پذیری در دانش آموزان، تبیین نماید. این تحقیق فرضیه های زیر را مورد آزمون قرار داده است: 1. میان ارتباط دوستانه معلم با رعایت انضباط در دانش آموزان رابطه مثبت معنادار وجود دارد؛ 2. میان میزان احترام گذاشتن معلمان به دانش آموزان با نظم پذیری ارتباطی مثبت و معنادار وجود دارد؛ 3. میان تلاش معلمان در تفهیم مطالب آموزشی به دانش آموزان و نظم پذیری ارتباطی مثبت و معنادار وجود دارد و 4. میان میزان الگوی نظم پذیر بودن در معلمان با نظم پذیری از طرف دانش آموزان رابطه ای مثبت و معنادار وجود دارد. به منظور بررسی فرضیه های تحقیق، 200 تن از دانش آموزان دختر پایه دوم دبیرستانهای منطقه 15 تهران، به طور تصادفی، انتخاب شدند و از آنان خواسته شد تا به پرسشنامه محقق ساخته پاسخ دهند. نتایج تحقیق نشان داد که رابطه دوستانه و صمیمی معلمان با دانش آموزان، نمونه برتر بودن معلمان برای دانش آموزان، تلاش در خور معلمان به منظور تفهیم مطالب آموزشی، احترام گذاشتن به دانش آموزان، و نیز موفقیت خانوادگی دانش آموزان موجب افزایش میزان نظم پذیری آنان می گردد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج تحقیق نشان داد که رابطهء دوستانه و صمیمی معلمان با دانشآموزان،نمونهء برتر بودن معلمان برای دانشآموزان،تلاش درخورد معلمان به منظور تفهیم مطالب آموزشی،احترام گذاشتن به دانشآموزان،و نیز موفقیت خانوادگی دانشآموزان موجب افزایش میزان نظمپذیری آنان میگردد.
نتایج به منظور آزمون فرضیهء اول،نظرات دانشآموزان در دو گروه علاقهمند به نظمپذیری و بیعلاقه به نظمپذیری در مورد میزان تلاش در تفهیم مطالب درسی و رابطه آن با نظمپذیری از سوی دانشآموزان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت(جدول شماره 1).
فراوانی و درصد نظرهای گروههای دانشآموزان در مورد میزان احترامگذاری معلمان به دانشآموزان (به تصویر صفحه مراجعه شود) علاوه بر آنچه گفته شد،تحلیل همبستگی این حقیقت را آشکار ساخت که در نظر دانشآموزان نسبت به رفتار و نگرش معلمان نیز رابطهء مثبت معنادار وجود دارد.
همبستگی میان نظرهای دانشآموزان در مورد رفتار و نگرش معلم نسبت به آنان (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث نتایج این تحقیق نشان میدهند که رفتار دوستانهء معلم با دانشآموز عامل مؤثری در ترغیب دانشآموزان به نظمپذیری است.
از آنجایی که دانشآموزان دبیرستانی در وضعیت تحولی خاصی قرار دارند که بیانگر نیاز آنان به روابط عاطفی و همراه با ارتباط متقابل است،میتوان انتظار داشت که احترام گذاشتن به آنان و تعامل رفتاری متناسب با شخصیت آنان،در ترغیب دانشآموزان به بروز رفتارهای سازنده و هماهنگ با اهداف پرورشی تأثیر زیادی دارد و موجب گرایش آنان به نظمپذیری و توجه به قانون میشود.
این نتیجه نیز با تحقیقات قبلی همخوانی دارد و نشان میدهد که آموزش و پرورش دو مقولهء جدا از هم نیست و در یکدیگر تأثیر دارند و دانشآموزان رفتار و مهارت معلم را در حکم یک پدیدهء وحدتیافته و مؤثر مورد توجه قرار میدهند(پارسا،5731؛شریل و همکاران،6991؛کراوالی،3991؛کایل،1991)."