Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه تأثیر چهار روش آموزش بر عملکرد دانش آموزان در دروس ریاضی و آمار

نویسنده: ؛

زمستان 1382 - شماره 6 (24 صفحه - از 109 تا 132)

کلید واژه های ماشینی : یادگیری در حد تسلط ،تلفیقی یادگیری در حد ،دانش‌آموزان در درس ریاضی ،عملکرد دانش‌آموزان در درس ،یادگیری در گروههای همیار ،درس ریاضی ،آموزش یادگیری در حد ،تلفیقی در حد تسلط ،یادگیری تلفیقی در حد ،همیاری ،تسلط در گروههای همیار ،حد تسلط و همیاری ،همیار ،گروه تحت آموزش یادگیری ،آموزش تلفیقی یادگیری ،آموزش یادگیری ،حد تسلط ،دانش‌آموزان در درس ،گروههای همیار ،استفاده از گروههای همیار ،روش آموزش ،آموزش تلفیقی ،تلفیقی ،یادگیری از طریق همیاری ،عملکرد دانش‌آموزان ،درس ریاضی و آمار ،گروه تحت آموزش سنتی ،آموزش سنتی ،میانگین گروه تحت آموزش ،تلفیقی یادگیری

در این پژوهش، یک نمونه آماری از معلمان مدارس کرمان، روشهای آموزشی یادگیری در حد تسلط و آموزش تلفیقی یادگیری در حد تسلط و همیاری را به کار گرفتند تا به این سوال پاسخ داده شود که: آیا عملکرد دانش آموزانی که با این روشها آموزش دیده اند از عملکرد دانش آموزانی که به روش سنتی آموزش می بینند بالاتر است؟ برای یافتن پاسخ به این سوال، 277 نفر نمونه تحقیق در سه گروه مورد مطالعه قرار گرفتند: گروه اول 96 نفر تحت آموزش تلفیقی یادگیری در حد تسلط و همیاری، گروه دوم 86 نفر تحت آموزش یادگیری در حد تسلط، و گروه سوم 95 نفر تحت آموزش سنتی. دو گروه اول و دوم گروههای آزمایش و گروه سوم گروه گواه پژوهش را تشکیل می دادند. پژوهش نشان می دهد که یادگیری در حد تسلط و یادگیری تلفیقی در حد تسلط و همیاری به نتایج مثبتی منجر خواهند شد و یادگیری دانش آموزان را، در مقایسه با روش سنتی، افزایش خواهند داد. همچنین، یافته های این پژوهش حاکی از آن است که در کلاسهایی که دانش آموزان با روش تلفیقی یادگیری در حد تسلط در گروههای همیار آموزش می بینند، روابط دوستانه و صمیمیت و اعتماد به نفس بیشتری میان دانش آموزان مشاهده می شود. افزون بر این، دانش آموزانی که از نظر اقتصادی مرفه تر از دیگران هستند به کار گروهی کمتر تن می دهند و، بر عکس، دانش آموزانی که از نظر مالی در سطح متوسط یا پایین هستند تمایل بیشتری به کار در گروه دارند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.