Skip to main content
فهرست مقالات

حرفه گرایی جدید و مبنای معرفت شناختی آن

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 103 تا 122)

کلید واژه های ماشینی : حرفه‌ای، حرفه‌گرایی جدید، تربیت، آموزش، گرایی جدید، مدرسه، مهارت‌های، معرفت، دانش، دانش‌آموزان، شغلی، تلفیق، دبیرستان‌های، تلفیق آموزش نظری و عملی، تعلیم و تربیت، معلم، شکل‌گیری حرفه‌گرایی جدید در ایالات‌متحده، برنامة درسی، اقتصادی، نظری، دیویی، انتقادی، برنامة درسی دبیرستان‌های ایالات‌متحده، مراحل شکل‌گیری حرفه‌گرایی جدید، علمی، برنامه‌های درسی تلفیقی، صنعتی، عملی، برنامه‌های درسی، تربیت حرفه‌ای به مدارس ایالات‌متحده

"حرفه‌گرایی جدید" که در سال‌های اخیر به تدریج و در مراحل و ابعاد مختلف شکل گرفته است، در واقع تلاشی به منظور غلبه بر مشکلات و نارسایی‌های "حرفه‌گرایی سنتی" محسوب می‌شود، مشکلات و نا رسایی‌هایی که ناشی از مهارت‌گرایی صرف، تفکیک اندیشه از عمل, و نیز جدایی آموزش نظری از آموزش حرفه‌ای است. در حرفه‌گرایی جدید، تلفیق آموزش نظری و عملی، ارتباط بیشتر اهداف آموزش مدرسه‌ای با اهداف حرفه‌ای مراکز اقتصادی و نیز ارتباط آموزش متوسطه با آموزش‌های عالی مورد توجه قرار گرفته است. حرفه‌گرایی جدید که ابتدا در ایالات متحده شکل گرفت، به­تدریج مورد توجه دیگر کشورهای جهان واقع شده، و تا امروز گام‌هایی به منظور اجرای آن برداشته شده است. مبنای تاریخی و فلسفی حرفه‌گرایی جدید به کل‌گرایی معرفت‌شناسی عمل‌گرا و یگانگی دیدگاه­های ارائه شده توسط بنیانگزاران جامعه­گرایی[1]، بازمی‌گردد. در واقع رویکرد کل گرایانة حاکم بر این نوع حرفه‌‌گرایی، موجب توجه به آموزش علمی و عملی و برنامه‌های درسی تلفیقی شده است. در این مقاله ضمن اشاره به زمینه و مراحل شکل‌گیری حرفه‌گرایی جدید در ایالات متحده و دیگر کشورهای جهان، مبانی معرفت‌شناختی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

خلاصه ماشینی: "این کمیسیون، که با هدف اصلی توجه خاص به مسایل جوانان تشکیل گردید، بیشترین نیروی خود را در برنامه‌های دبیرستانی متمرکز ساخت و نتایج کار را در گزارشی با عنوان «ملتی در خطر» منتشر کرد که حاکی از افت تحصیلی و کاهش توان علمی و آموزشی دانش‌آموزان در دروس مختلف و نیز کاهش سطح علمی و نارسایی­ها و مشکلات نظام آموزش و پرورش آمریکا بود که زنگ خطری برای آینده این کشور محسوب می‌شد. 1- David Young 2- National bard of Educational and Consortia schools 3- Dronkers علاوه بر انگلیس، در کشورهای پیشرفتة صنعتی دیگر نیز حرفه‌گرایی جدید مطرح گردیده و گام‌هایی در جهت استقرار آن برداشته شده است. __________________________ 4- Howieson 5- National Certification 6- Competency-based education 7- Sedunary مبانی معرفت شناختی حرفه گرایی جدید ویژگی مهم حرفه‌گرایی جدید، همان‌طور که پیش از این ذکر شد، تأکید آن بر وحدت دانش و مهارت است. در مجموع آنچه در تفکر مارکسیستی به چشم می­خورد، تحلیل اقتصادی مسائل است که به نظر می‌رسد به بحث زیر بنا بودن اقتصاد، که اصل اساسی در اندیشة مارکس تلقی می‌شود، باز می‌گردد اما به لحاظ معرفت‌شناسی، همان­طور که دیدیم مارکسیست‌ها بنا را بر یگانگی دانش می‌گذارند که در حرفه‌‌گرایی جدید نیز این مسأله مورد توجه قرار می‌گیرد. از این رو، باید گفت در حرفه‌گرایی جدید با مردود تلقی شدن هر گونه تفکیک و دو گانه‌گرایی، وحدت بین دانش نظری و دانش عملی مورد نظر قرار می­گیرد، هر چند که به دلیل اهمیت دانش تجربی و دانش عملی، توجه بیشتری به دانش عملی و کاربردی، در قالب برنامه‌های کارآموزی (برنامة از مدرسه به کار)، معطوف شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.