چکیده:
"حرفهگرایی جدید" که در سالهای اخیر به تدریج و در مراحل و ابعاد مختلف شکل گرفته
است، در واقع تلاشی به منظور غلبه بر مشکلات و نارساییهای "حرفهگرایی سنتی" محسوب
میشود، مشکلات و نا رساییهایی که ناشی از مهارتگرایی صرف، تفکیک اندیشه از عمل,
و نیز جدایی آموزش نظری از آموزش حرفهای است. در حرفهگرایی جدید، تلفیق آموزش
نظری و عملی، ارتباط بیشتر اهداف آموزش مدرسهای با اهداف حرفهای مراکز اقتصادی و
نیز ارتباط آموزش متوسطه با آموزشهای عالی مورد توجه قرار گرفته است. حرفهگرایی
جدید که ابتدا در ایالات متحده شکل گرفت، بهتدریج مورد توجه دیگر کشورهای جهان
واقع شده، و تا امروز گامهایی به منظور اجرای آن برداشته شده است.
مبنای تاریخی و فلسفی حرفهگرایی جدید به کلگرایی معرفتشناسی عملگرا و یگانگی
دیدگاههای ارائه شده توسط بنیانگزاران جامعهگرایی[1]، بازمیگردد. در واقع رویکرد
کل گرایانة حاکم بر این نوع حرفهگرایی، موجب توجه به آموزش علمی و عملی و
برنامههای درسی تلفیقی شده است. در این مقاله ضمن اشاره به زمینه و مراحل شکلگیری
حرفهگرایی جدید در ایالات متحده و دیگر کشورهای جهان، مبانی معرفتشناختی آن مورد
بررسی قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"این کمیسیون، که با هدف اصلی توجه خاص به مسایل جوانان تشکیل گردید، بیشترین نیروی خود را در برنامههای دبیرستانی متمرکز ساخت و نتایج کار را در گزارشی با عنوان «ملتی در خطر» منتشر کرد که حاکی از افت تحصیلی و کاهش توان علمی و آموزشی دانشآموزان در دروس مختلف و نیز کاهش سطح علمی و نارساییها و مشکلات نظام آموزش و پرورش آمریکا بود که زنگ خطری برای آینده این کشور محسوب میشد.
1- David Young 2- National bard of Educational and Consortia schools 3- Dronkers علاوه بر انگلیس، در کشورهای پیشرفتة صنعتی دیگر نیز حرفهگرایی جدید مطرح گردیده و گامهایی در جهت استقرار آن برداشته شده است.
__________________________ 4- Howieson 5- National Certification 6- Competency-based education 7- Sedunary مبانی معرفت شناختی حرفه گرایی جدید ویژگی مهم حرفهگرایی جدید، همانطور که پیش از این ذکر شد، تأکید آن بر وحدت دانش و مهارت است.
در مجموع آنچه در تفکر مارکسیستی به چشم میخورد، تحلیل اقتصادی مسائل است که به نظر میرسد به بحث زیر بنا بودن اقتصاد، که اصل اساسی در اندیشة مارکس تلقی میشود، باز میگردد اما به لحاظ معرفتشناسی، همانطور که دیدیم مارکسیستها بنا را بر یگانگی دانش میگذارند که در حرفهگرایی جدید نیز این مسأله مورد توجه قرار میگیرد.
از این رو، باید گفت در حرفهگرایی جدید با مردود تلقی شدن هر گونه تفکیک و دو گانهگرایی، وحدت بین دانش نظری و دانش عملی مورد نظر قرار میگیرد، هر چند که به دلیل اهمیت دانش تجربی و دانش عملی، توجه بیشتری به دانش عملی و کاربردی، در قالب برنامههای کارآموزی (برنامة از مدرسه به کار)، معطوف شده است."