Skip to main content
فهرست مقالات

حرفه گرایی جدید و مبنای معرفت شناختی آن

نویسنده: ؛ ؛

پاييز 1382 - شماره 5 (20 صفحه - از 103 تا 122)

کلید واژه های ماشینی : حرفه‌گرایی جدید ،حرفه‌گرایی ،حرفه‌گرایی جدید در ایالات‌متحده ،آموزش نظری از آموزش ،تعلیم و تربیت ،آموزش نظری ،تربیت حرفه‌ای ،آموزش نظری و عملی ،برنامة درسی ،تربیت از طریق مشاغل ،آموزش حرفه‌ای ،جدید ،حرفه‌ای ،تربیت انتقادی ،شکل‌گیری حرفه‌گرایی جدید ،شغلی ،تربیتی ،ایالات‌متحده ،برنامه‌های درسی ،مدرسه به کار ،انتقادی ،مراحل شکل‌گیری حرفه‌گرایی جدید ،تربیت علمی ،آموزش علمی ،حرفه‌گرایی سنتی ،تلفیق آموزش نظری ،مدرسه‌ای با اهداف حرفه‌ای ،دبیرستان‌های شغلی ،دانش و مهارت ،تربیت علمی و حرفه‌ای

"حرفه‌گرایی جدید" که در سال‌های اخیر به تدریج و در مراحل و ابعاد مختلف شکل گرفته است، در واقع تلاشی به منظور غلبه بر مشکلات و نارسایی‌های "حرفه‌گرایی سنتی" محسوب می‌شود، مشکلات و نا رسایی‌هایی که ناشی از مهارت‌گرایی صرف، تفکیک اندیشه از عمل, و نیز جدایی آموزش نظری از آموزش حرفه‌ای است. در حرفه‌گرایی جدید، تلفیق آموزش نظری و عملی، ارتباط بیشتر اهداف آموزش مدرسه‌ای با اهداف حرفه‌ای مراکز اقتصادی و نیز ارتباط آموزش متوسطه با آموزش‌های عالی مورد توجه قرار گرفته است. حرفه‌گرایی جدید که ابتدا در ایالات متحده شکل گرفت، به­تدریج مورد توجه دیگر کشورهای جهان واقع شده، و تا امروز گام‌هایی به منظور اجرای آن برداشته شده است. مبنای تاریخی و فلسفی حرفه‌گرایی جدید به کل‌گرایی معرفت‌شناسی عمل‌گرا و یگانگی دیدگاه­های ارائه شده توسط بنیانگزاران جامعه­گرایی[1]، بازمی‌گردد. در واقع رویکرد کل گرایانة حاکم بر این نوع حرفه‌‌گرایی، موجب توجه به آموزش علمی و عملی و برنامه‌های درسی تلفیقی شده است. در این مقاله ضمن اشاره به زمینه و مراحل شکل‌گیری حرفه‌گرایی جدید در ایالات متحده و دیگر کشورهای جهان، مبانی معرفت‌شناختی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.