Skip to main content
فهرست مقالات

شناسنامه ای برای واژه ها

نویسنده: ؛

تابستان 1382 - شماره 4 (16 صفحه - از 65 تا 80)

کلید واژه های ماشینی : آموزش زبان فارسی ،حوزه‌های معنایی ،واژگان پایه ،زبان فارسی ،آموزش زبان ،معنایی ،گفتاری ،بسامدی ،واژگانی ،شنیداری ،آموزش واژگان پایه ،فهرست‌های بسامدی ،تهیه فهرست به‌کار ،نوشتاری ،کتاب‌های درسی ،واژگان گفتاری ،حوزه‌های معنایی استفاده ،واژگان پایه دانش‌آموزان ،واژگان نوشتاری ،واژگان شنیداری ،به‌کار ،واژگان پایه زبان ،معنایی واژه ،کتاب غیر درسی ،جمع‌آوری واژگان ،تهیه فهرست ،شناسایی واژگان پایه ،افزایش معقول واژه‌ها ،دانش واژگانی ،کتاب‌های درسی سال

(دانش‌آموزان،کتاب درسی،کتاب غیر درسی و...)،مرحله سوم،نوع واژگان(دیداری،شنیداری، گفتاری،خوانداری،نوشتاری)،مرحله چهارم حالت دستوری(اسم،فعل،صفت و...)و مرحله پنجم‌ حوزه معنایی واژه(روابط خویشاوندی،اسم خاص،اعضای بدن...)را تعیین کرده است.این شیوه‌ نگرش به آموزش واژگان پایه و تفکیک واژه‌ها در مرحله سوم زمینه را برای تقویت متوازن مهارت‌های‌ چهارگانه زبانی فراهم می‌آورد.اما نکته‌ای درباره مرحله چهارم قابل ذکر است:تعداد صفت‌هایی که‌ به صورت فعال از آن‌ها استفاده می‌کنیم بسیار کم و محدود است؛به عبارت دیگر،ذخیره واژگانی اقسام‌ کلام ما رشد نامتوازنی دارد و این مسئله هنگام ترجمه واضح‌تر می‌شود،معمولا مترجمان در یافتن‌ معادل در می‌مانند و گناه به گردن زبان فارسی می‌افتد.حال آن‌که آموزش زبان فارسی مناسب نیست و واژگان به صورت متعادلی در اقسام کلام رشد نکرده است.با استفاده از این الگو،هر واژه شناسنامه‌ای‌ پیدا می‌کند و به آسانی قابل بازیابی است.مسئولان تهیه مواد آموزشی می‌توانند با توجه به ملاک‌های‌ علاقه و دانش پیش‌زمینه‌ای،حوزه‌های معنایی مورد نظر خود را برای هر پایه انتخاب کنند و از میان‌ اعضای این حوزه،واژه‌های مورد نیاز را برگزینند.به این ترتیب،آموزش ساده‌تر می‌شود؛زیرا واژه‌ها در یک شبکه معنایی قرار می‌گیرند1.الگوهاییی که تاکنون برای جمع‌آوری واژگان پایه مورد استفاده قرار گرفته،معمولا بر پیکره‌های‌ واژگانی عظیم و بسامدشماری یا شم زبانی مجریان طرح متکی بوده است.فهرست‌های بسامدی بسیار تحت تأثیر منابعی قرار دارند که در تهیه فهرست به‌کار رفته‌اند.این فهرست‌ها پاسخ مناسبی برای‌ نیازهای اساسی زیر فراهم نمی‌آورند: -آگاهی از سطح واژگان ورودی هر پایه؛ -تعیین واژه‌های مناسب هر پایه؛ -میزان افزایش معقول واژه‌ها در هر بخش. در این مقاله،نگارنده بر آن است الگوی خود را برای شناسایی واژگان پایه معرفی کند.برای این‌ کار،از دست‌آوردهای معناشناسی و رده‌شناسی زبان در زمینه حوزه‌های معنایی استفاده کرد و در طراحی این الگو کوشیده است از سویی مشکلات فهرست‌های پیشین را برطرف سازد و از سوی دیگر، دو هدف قابلیت به‌کارگیری الگو در سراسر کشور و سهولت استفاده ازآن و سهولت طبقه‌بندی و امکان‌ بازنگری داده‌ها را فراهم می‌آورد.برای این منظور،در مرحله اول پایه تحصیلی،مرحله دوم منبع واژگان

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.