Skip to main content
فهرست مقالات

شناسنامه ای برای واژه ها

نویسنده:

(16 صفحه - از 65 تا 80)

کلید واژه های ماشینی : واژگان ،بسامدی ،زبان ،جمع‌آوری واژگان پایه مورد استفاده ،کودکان ،واژگان پایه ،آموزش ،فهرست ،دانش‌آموزان ،آموزش زبان ،کتاب ،پیکره ،واژگان خوان‌داری کودکان دبستانی ایران ،آموزش زبان فارسی مناسب ،اسم ،نوشتاری ،کتاب واژگان پایه کودکان دبستانی ،جمع‌آوری ،الگو ،مرحله ،فهرست‌های بسامدی ،حوزه‌های معنایی ،شمارش ،آموزش واژگان پایه زبان مادری ،حوزه معنایی واژه ،مسئولان تهیه مواد آموزشی ،واژگان خوانداری کودکان دبستانی ایران ،کلمه ،واژگان شنیداری ،واژگان پایه و تفکیک واژه‌ها

(دانش‌آموزان،کتاب درسی،کتاب غیر درسی و...)،مرحله سوم،نوع واژگان(دیداری،شنیداری، گفتاری،خوانداری،نوشتاری)،مرحله چهارم حالت دستوری(اسم،فعل،صفت و...)و مرحله پنجم‌ حوزه معنایی واژه(روابط خویشاوندی،اسم خاص،اعضای بدن...)را تعیین کرده است.این شیوه‌ نگرش به آموزش واژگان پایه و تفکیک واژه‌ها در مرحله سوم زمینه را برای تقویت متوازن مهارت‌های‌ چهارگانه زبانی فراهم می‌آورد.اما نکته‌ای درباره مرحله چهارم قابل ذکر است:تعداد صفت‌هایی که‌ به صورت فعال از آن‌ها استفاده می‌کنیم بسیار کم و محدود است؛به عبارت دیگر،ذخیره واژگانی اقسام‌ کلام ما رشد نامتوازنی دارد و این مسئله هنگام ترجمه واضح‌تر می‌شود،معمولا مترجمان در یافتن‌ معادل در می‌مانند و گناه به گردن زبان فارسی می‌افتد.حال آن‌که آموزش زبان فارسی مناسب نیست و واژگان به صورت متعادلی در اقسام کلام رشد نکرده است.با استفاده از این الگو،هر واژه شناسنامه‌ای‌ پیدا می‌کند و به آسانی قابل بازیابی است.مسئولان تهیه مواد آموزشی می‌توانند با توجه به ملاک‌های‌ علاقه و دانش پیش‌زمینه‌ای،حوزه‌های معنایی مورد نظر خود را برای هر پایه انتخاب کنند و از میان‌ اعضای این حوزه،واژه‌های مورد نیاز را برگزینند.به این ترتیب،آموزش ساده‌تر می‌شود؛زیرا واژه‌ها در یک شبکه معنایی قرار می‌گیرند1.الگوهاییی که تاکنون برای جمع‌آوری واژگان پایه مورد استفاده قرار گرفته،معمولا بر پیکره‌های‌ واژگانی عظیم و بسامدشماری یا شم زبانی مجریان طرح متکی بوده است.فهرست‌های بسامدی بسیار تحت تأثیر منابعی قرار دارند که در تهیه فهرست به‌کار رفته‌اند.این فهرست‌ها پاسخ مناسبی برای‌ نیازهای اساسی زیر فراهم نمی‌آورند: -آگاهی از سطح واژگان ورودی هر پایه؛ -تعیین واژه‌های مناسب هر پایه؛ -میزان افزایش معقول واژه‌ها در هر بخش. در این مقاله،نگارنده بر آن است الگوی خود را برای شناسایی واژگان پایه معرفی کند.برای این‌ کار،از دست‌آوردهای معناشناسی و رده‌شناسی زبان در زمینه حوزه‌های معنایی استفاده کرد و در طراحی این الگو کوشیده است از سویی مشکلات فهرست‌های پیشین را برطرف سازد و از سوی دیگر، دو هدف قابلیت به‌کارگیری الگو در سراسر کشور و سهولت استفاده ازآن و سهولت طبقه‌بندی و امکان‌ بازنگری داده‌ها را فراهم می‌آورد.برای این منظور،در مرحله اول پایه تحصیلی،مرحله دوم منبع واژگان

خلاصه ماشینی:

"اما اگر تعداد و اندازه واژگان این کودکان در مراحل اولیه آموزش خواندن بسیار متفاوت با اندازه واژگان کودکانی باشد که فارسی زبان اول‌ آن‌هاست،این زبان‌آموزان چگونه مراحل یادگیری زبان دوم را طی خواهند کرد و با واژگان محدود، چگونه قادر به طی فرآیند خواندن خواهند شد؟در پایه‌های بالاتر با افزایش حجم لغات ناآشنا،برای‌ این دانش‌آموزان چه اتفاقی می‌اوفتد و چه‌طور باید آن‌ها را برای مواجهه با این مشکل آماده کرد؟در این‌جاست که اهمیت گنجینه لغات در فرآیندسوادآموزی و اهمیت آگاهی از سطح دانش واژگانی‌ ورودی‌های هر پایه برای دانش‌اندوزی نظام‌مند در طی دوره تحصیل آشکار می‌شود7و8. فرامرز صفرزاده در رساله کارشناسی ارشد خود با عنوان واژگان گفتاری پایه کودکان دبستانی‌ (پایه‌های سوم و چهارم و پنجم در مدارس منطقه 2 تهران)با مرور آثار پیشینیان،واژگان گفتاری‌ دانش‌آموزان را در دو فهرست الفبایی و بسامدی ارائه داده که این پژوهش محدود به واژگان خوانداری‌ است‌8. از این الگو می‌توان در موارد زیر برای شناسایی و جمع‌آوری واژگان مناسب بهره جست: *تدوین کتاب‌های آموزشی زبان فارسی به مثابه زبان مادری؛ *بهبود مهارت‌های زبانی(گوش کردن،صحبت کردن،خواندن و نوشتن)؛ *جالب‌تر کردن کتاب‌ها و افزایش انگیزه برای کتاب‌خوانی؛ *تدوین کتاب برای آموزش زبان فارسی به دانش‌آموزان دوزبانه در کشور؛ *تدوین کتاب برای آموزش زبان فارسی به دوم(ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند)؛ *تدوین کتاب برای آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان؛ *آماده سازی شرایط برای تهیه واژگان پایه زبان فارسی؛ *تهیه فرهنگ‌های یک‌زبانه ودو زبانه برای کودکان؛ *تهیه فرهنگ‌های یک‌زبانه و دوزبانه واژگان پایه؛ *تهیه متن مناسب سنین متفاوت در برنامه‌های کودکان؛ *ترجمه متون برای کودکان(کارنون‌ها،فیلم‌های کودکان،کتاب‌های داستانی و علمی کودکان)؛ *نوشتن کتاب‌های داستان برای کودکان؛ منابع -------------- (1)جان،گلاور،رانینگ‌رویس،براونینگ،روان‌شناسی شناختی برای معلمان،ترجمه علینقی خرازی، تهران:مرکز نشردانشگاهی،7731."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.