Skip to main content
فهرست مقالات

سخن سردبیر: تولید دانش و نوآوریهای علمی- پژوهشی در این شماره از فصلنامه

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (4 صفحه - از 7 تا 10)

کلید واژه های ماشینی : تعلیم و تربیت، پژوهشهای، دانش­آموزان، تحقیق محتوای کتاب تعلیمات دینی، رویکرد، مسائل تعلیم و تربیت پیشة، راهبردهای خودتنظیمی در حل مسائل، نظام تعلیم و تربیت، نظام تعلیم تربیت اسلامی، تربیت رویکردی نظام­یافته

خلاصه ماشینی: "در این مقاله، چهار رویکرد (استنباطی، سنت­گرایانه، تغییر پارادایم، و تغییر پیش­فرض) که برای اسلامی­کردن علوم انسانی مورد استفاده قرار گرفته و نیز دلالتهای هریک از این رویکردها در تعلیم و تربیت در چهار حوزة انتقادی، معرفت‌شناسانه، دین­شناسی، و تربیتی به بحث گذاشته شده است. مقالة پنجم، "ضرورت تدوین نظریة برنامه درسی برای آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران"، از نوع تحقیقات توصیفی است که پس از توضیح نظریه­های برنامة درسی از دیدگاههای فلسفی و روان­شناختی و جامعه­شناسی متداول در غرب و بیان عناصر و طبقه­بندیهایی که در این مورد وجود دارد، ضرورت تدوین نظریة برنامة درسی بر اساس جهان­بینی اسلامی و ادبیات تعلیم و تربیت مسلمانان را طرح کرده است. نتیجه­گیری مقاله از مباحث مطرح­شده این است که در کشور ما تلاش برای تبیین نظریة برنامه درسی و دستیابی به یک دیدگاه برنامه درسی بومی، به عنوان راهنمای عمل برنامه‌ریزان، مؤلفان و معلمان کشور امری کاملا ضروری است، زیرا فقدان نظریة برنامة درسی بومی در نظام تعلیم و تربیت ما سبب بروز ناهماهنگی میان برنامه‌های درسی گوناگون به ویژه هنگام عمل شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.