Skip to main content
فهرست مقالات

تبیین و تحلیل اسلامی سازی علوم و آثار آن بر تعلیم و تربیت

نویسنده: ؛ ؛

بهار 1383 - شماره 7 علمی-پژوهشی (20 صفحه - از 59 تا 78)

کلید واژه های ماشینی : تعلیم و تربیت ،اسلامی‌سازی ،اسلامی‌سازی علوم ،مدرن ،نظام تعلیم و تربیت ،علم دینی ،تعلیم و تربیت اسلامی ،رویکردهای اسلامی‌سازی علوم ،تعلیم و تربیت مسلمانان ،تربیت اسلامی ،دینی ،تغییر پارادایم ،اسلامی‌سازی معرفت ،علم مدرن ،رویکردهای اسلامی‌سازی ،تمدن مدرن غرب ،حوزة تعلیم و تربیت ،علم و دین ،نظام تعلیم ،فرآیند اسلامی‌سازی معرفت ،درسی ملهم از موضوعات ،معرفت علمی ،پژوهش علمی ،نقد مفهوم شناسانه تربیت ،رویکرد تغییر ،علم اسلامی ،مدرن غرب ،مهمترین ویژگی اندیشه ،موضوع درسی ،فرآیند اسلامی‌سازی

آغاز گاه تحولات روز‌افزون بشر در حوزه‌های گوناگون "انقلابهای صنعتی" سالهای اول قرن هفدهم است. اندیشه مدرنیته نیز در همین دوران شکل می‌گیرد. مهمترین ویژگی اندیشه مدرنیته "اومانیسم" است. غرب، خاستگاه این تمدن نوین بوده است. اندیشه مدرن تدریجا به دیگر سرزمینهای غیر غربی گسترش یافت. اسلام در حکم یکی از تمدنهای غیر غربی خواه‌ناخواه می‌باید با این تمدن نوین مواجه می‌شد. از بدو مواجهه مسلمانان با تمدن نوین غرب به طور پراکنده تلاشهایی در این جهت صورت گرفته است. نخستین تلاشهای سازمان‌یافته در حوزة تعلیم و تربیت در سال 1977 با برگزاری کنفرانس "تعلیم وتربیت مسلمانان" در شهر مکه آغاز شد. تفکر "اسلامی‌سازی علوم" نیز در همین کنفرانس مطرح و بعدها دنبال شد. با گذشت سالها از این رویداد، حتی مدعیان این تفکر نیز از روند تحقق مطلوب آن اظهار رضایت نمی‌کنند. چرایی عدم تحقق مطلوب این نظر و به تبع آن تعلیم و تربیت وجه مسئله‌خیز مقاله حاضراست. رویکردهایی که مسلمانان برای اسلامی‌سازی علوم در نظر گرفته‌اند‌، عبارتند از: استنباطی، سنت‌گرایانه، تغییر پارادایم و تغییر پیش‌فرض. هر کدام از این رویکردها دلالتهایی را برای تعلیم و تربیت دربردارد و در جهت تحقق مطلوب خود نیازمند توجه به سه حوزة انتقادی، معرفت‌شناسانه، دین‌شناسانه و تربیتی است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.