Skip to main content
فهرست مقالات

سخن سردبیر: ضرورت وحدت دانش تجربی و معرفت قدسی در آفرینش علوم انسانی

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (6 صفحه - از 7 تا 12)

کلید واژه های ماشینی : دانش تجربی و معرفت قدسی، معرفت قدسی در آفرینش علوم، دانش، علوم انسانی، آفرینش دانش در علوم انسانی، ضرورت وحدت دانش تجربی، آفرینش علوم انسانی، حکمت، غربی، شهود

خلاصه ماشینی:

"به نظر ما دانشمندان و پژوهشگران رشته­های علوم انسانی باید به وحدت دانش تجربی و معرفت قدسی توجه نمایند، بصیرت و ایمان را نیز وسیلة کسب معرفت بدانند، وحی الهی را منبع اساسی دانش بشمارند، عشق و صدق و ایمان را برای فهم مستقیم جهان طبیعی و جهان انسانی ضروری بدانند، سودمندی و رفع نیازهای دنیوی را هدف اصلی علم نشمارند، به ارتقای مراتب وجودی آدمی از طریق کسب علم و شناساندن حقیقت هستی به انسان توجه نمایند، به رابطة درونی و جدایی­ناپذیر عالم طبیعی و جسمانی با جوهر روحانی و قدسی پای­بند باشند، به سازگاری بنیادی میان علم و فرهنگ و هنر و دین باور داشته باشند، دانش تخصصی را صرفا وسیلة گذران زندگی مادی و کسب شهرت علمی نشمارند، و دانشمند علوم انسانی را متفاوت از حکیم و عارف و مؤمن به­حساب نیاورند. علت اول به نگرشهای کهنه­گرای عقب­مانده و متبخترانه­ای بر می­گردد که جهان معاصر را نمی­شناسد و عملا دانش تجربی و تحلیل و تفکر علمی را نفی می­کند؛ علت دوم ناشی از دیدگاهها و عملکرد متخصصان سکولار است که هر آنچه را جز دانش محسوس و تجربی است، انکار می­کنند و نگاه فرودستانه­ای به حکمت و شهود و ایمان قدسی دارند؛ علت سوم حاصل بدفهمیها و سوءمدیریتهای پژوهشی در حوزه­های علوم انسانی است که فاقد دریافت عمقی و همه­جانبه از مفهوم علوم انسانی و غالبا در اسارت طرزفکر همان متخصصان است و مشوق آفرینش دانش بومی در علوم انسانی نیست؛ و علت چهارم ناشی از ضعف نیروی انسانی پژوهشگر و فقر نظریه­پردازی و پژوهشهای بنیادی در علوم انسانی و سطحی­نگری و پراکنده­کاری و دل­خوش­کردن بسیاری از محققان علوم انسانی به تحقیقات جزئی و کاربردی و تقلید از قالبهای پژوهشی موجود در علوم انسانی بر اساس نظریات این یا آن دانشمند غربی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.