Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی و مقایسه اثر بخشی روشهای آموزش ریاضی به دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری دوره ابتدایی

نویسنده: ؛ ؛

تابستان 1383 - شماره 8 علمی-پژوهشی (16 صفحه - از 79 تا 94)

کلیدواژه ها : ناتوانی یادگیری ،روشهای تدریس ،آموزش ریاضیات ،روش تدریس تکلیف ،روش تدریس فرآیند یا توانایی ،آموزش تکلیف- فرآیند

کلید واژه های ماشینی : دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی ،ریاضی به دانش‌آموزان مبتلا ،آموزش ریاضی به دانش‌آموزان ،ناتوانی یادگیری ریاضی ،ناتوانی یادگیری ،آموزش ریاضی ،روشهای آموزش ،یادگیری ریاضی ،اختلال یادگیری ریاضی ،دانش‌آموزان مبتلا به اختلال ،نمره‌های پیش‌آزمون و پس‌آزمون آزمودنیها ،پس‌آزمون آزمودنیها در آزمون ،ناتوانیهای یادگیری در دانش‌آموزان ،فرایند در آموزش ریاضی ،آموزش تکلیف ،ناتوان ،دانش‌آموزان ناتوان در یادگیری ،دانش‌آموزان مبتلا ،اختلال یادگیری ،روش آموزش تکلیف ،ناتوانی در یادگیری ریاضی ،روشهای آموزش ریاضی ،کودکان ناتوان در یادگیری ،آزمودنیها در آزمون پیشرفت ،ناتوانیهای یادگیری ،اختلال یادگیری ریاضی مؤثر ،نمره‌های پیش‌آزمون و پس‌آزمون ،آموزش دانش‌آموزان مبتلا ،پیشرفت تحصیلی ریاضی ،آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی

برخی دانش‌آموزان، به‌رغم برخورداری از هوش طبیعی یا حتی بالاتر از طبیعی و دارا بودن حواس بینایی و شنوایی سالم، قادر به فراگیری مطالب آموزشی و مفاهیم ویژه با استفاده از روشهای متداول در مدارس نیستند. این قبیل دانش‌آموزان را، که در کتابهای روان‌شناسی با نامهای گوناگون نامیده‌اند، ساموئل کرک[1]، در سال 1963، به­عنوان کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری[2] مطرح کرد. یکی از انواع ناتوانیهای یادگیری در دانش‌آموزان، ناتوانی یادگیری ریاضی[3] است که حاکی از دشواریهایی در درک مفاهیم ریاضی است. در این پژوهش، اثربخشی سه روش آموزش تکلیف، آموزش فرایند یا توانایی، و آموزش تکلیف – فرایند در آموزش ریاضی به دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی بررسی و مقایسه شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که میان نمره‌های پیش‌آزمون و پس‌آزمون آزمودنیها در آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی اختلاف معناداری وجود دارد که ناشی از اجرای روشهای آموزش است. به عبارت دیگر یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که روش آموزش تکلیف، آموزش فرایند یا توانایی، و آموزش تکلیف – فرایند در آموزش ریاضی به آزمودنیها مؤثر بوده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.