Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش و پرورش و انسان شدن: نظریه انتقادی پائولو فریره

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (12 صفحه - از 95 تا 106)

کلیدواژه ها :

پائولو فریره ،انسان­شدن ،مکاتب تربیتی ،نظریة انتقادی در تعلیم و تربیت ،رویکرد دیالکتیکی ،و آزادی­بخشی ستمدیدگان

کلید واژه های ماشینی : فریره، نظریه انتقادی پائولو فریره، پائولو فریره، آموزش، آموزش و پرورش، انسان، اندیشه تربیتی پائولو فریره بررسی، اجتماعی، تربیتی، مکتب فرانکفورت

پائولوفریره یکی از متنفذترین متخصصان تعلیم و تربیت در قرن بیستم است. این مقاله ناظر بر کاربرد ایده‌های فریره در آموزش و پرورش است. بنابراین ابعاد اجتماعی وتربیتی نظریه انتقادی وی مورد مداقه قرار گرفته و برخی اصول کلیدی در آثار او شناسایی شده است. در این مقاله تصریح شده است که فلسفه پائولو فریره مبتنی بر رویکردی است که نشان‌دهنده دیدگاه کاربردی وی دربارة دانش و ایده‌آل انسانی و نیز تعهدی ژرف به آزادی بخشی ستمدیدگان است.

خلاصه ماشینی:

"اگر چه کرانستون[5] تاکید کرده است که نمی‌توان تعریفی واحد از این مفاهیم ارائه نمود ولی تصریح می‌شود که در این بررسی و با نظر به تطبیق آراء متفکرینی نظیر لاک، هیوم، هابز، لایپ نیتس، اسپینوزا و کانت[6] (شفیلد، 1375) می‌توان تصریح کرد که مجموعه تعاریف ارائه شده در باب مفهوم آزادی به دو __________________________ [1] - Paolo Freire 2 - این کتاب به زبان فارسی تحت عنوان " فرهنگ سکوت" هم ترجمه شده است. با وجود این، تاکید می‌شود که این بدان معنا نیست که اتخاذ نظریه انتقادی به عنوان چارچوب فکری تحقیقات تربیتی ناقد آموزش و پرورش ایران الزاما مشروعیت دارد. بدینسان بر پائولو فریره آشکار می‌شود که نظام آموزش بطور کامل در خدمت فرهنگ سکوت قرار دارد و از این زمان کار خود را برای آموزش آغاز کرد و توانست ایده‌های ابتکاری بر فلسفه آموزش و پرورش بیفزاید. هدف آموزش تلقینی چیزی نیست جز عادت دادن شاگردان به روش یادآوری مکانیکی محتوای درس و تبدیل آنها به ظرف __________________________ [1] - Faundes خالی تا استاد سخنان و مطالب خود را در آن بریزد و استاد در انجام این وظیفه هرچه تواناتر باشد لیاقت بیشتری دارد و ظرف پرتر دلیل بر درخشندگی شاگرد است (فریره، 1363). این رابطه نامعقول، نگرش انفعالی به جهان را تقویت می‌کند زیرا شاگردان را از اعمال اقتدار بر سرنوشتشان بازمی‌دارد و تا حد زیادی مسئول تداوم اندیشه عقب‌ماندگی است و در واقع یکی از حلقه‌های زنجیره سرکوب را تشکیل می‌دهد که درسطوح مختلف زندگی انسان عقب افتاده وجود دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.