Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش و پرورش و انسان شدن: نظریه انتقادی پائولو فریره

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (12 صفحه - از 95 تا 106)

کلیدواژه ها : پائولو فریره ،انسان­شدن ،مکاتب تربیتی ،نظریة انتقادی در تعلیم و تربیت ،رویکرد دیالکتیکی ،و آزادی­بخشی ستمدیدگان

کلید واژه های ماشینی : فریره، نظریه انتقادی پائولو فریره، پائولو فریره، آموزش، آموزش و پرورش، انسان، اندیشه تربیتی پائولو فریره بررسی، اجتماعی، تربیتی، مکتب فرانکفورت، نظریه انتقادی، نقد، فلسفه پائولو فریره، جامعه، اندیشه، نقد اجتماعی، معلم، معرفت، وتربیتی نظریه انتقادی، نظام آموزشی، نظام، دیدگاههای پائولو فریره، اندیشه پائولو فریره، دیدگاه، کاربرد ایده‌های فریره در آموزش، پائولو فریره مبتنی بر رویکردی، جهان، ابعاد اجتماعی وتربیتی نظریه، محورهای اصلی نظریه فریره، اصلی

پائولوفریره یکی از متنفذترین متخصصان تعلیم و تربیت در قرن بیستم است. این مقاله ناظر بر کاربرد ایده‌های فریره در آموزش و پرورش است. بنابراین ابعاد اجتماعی وتربیتی نظریه انتقادی وی مورد مداقه قرار گرفته و برخی اصول کلیدی در آثار او شناسایی شده است. در این مقاله تصریح شده است که فلسفه پائولو فریره مبتنی بر رویکردی است که نشان‌دهنده دیدگاه کاربردی وی دربارة دانش و ایده‌آل انسانی و نیز تعهدی ژرف به آزادی بخشی ستمدیدگان است.

خلاصه ماشینی: "اگر چه کرانستون[5] تاکید کرده است که نمی‌توان تعریفی واحد از این مفاهیم ارائه نمود ولی تصریح می‌شود که در این بررسی و با نظر به تطبیق آراء متفکرینی نظیر لاک، هیوم، هابز، لایپ نیتس، اسپینوزا و کانت[6] (شفیلد، 1375) می‌توان تصریح کرد که مجموعه تعاریف ارائه شده در باب مفهوم آزادی به دو __________________________ [1] - Paolo Freire 2 - این کتاب به زبان فارسی تحت عنوان " فرهنگ سکوت" هم ترجمه شده است. با وجود این، تاکید می‌شود که این بدان معنا نیست که اتخاذ نظریه انتقادی به عنوان چارچوب فکری تحقیقات تربیتی ناقد آموزش و پرورش ایران الزاما مشروعیت دارد. بدینسان بر پائولو فریره آشکار می‌شود که نظام آموزش بطور کامل در خدمت فرهنگ سکوت قرار دارد و از این زمان کار خود را برای آموزش آغاز کرد و توانست ایده‌های ابتکاری بر فلسفه آموزش و پرورش بیفزاید. هدف آموزش تلقینی چیزی نیست جز عادت دادن شاگردان به روش یادآوری مکانیکی محتوای درس و تبدیل آنها به ظرف __________________________ [1] - Faundes خالی تا استاد سخنان و مطالب خود را در آن بریزد و استاد در انجام این وظیفه هرچه تواناتر باشد لیاقت بیشتری دارد و ظرف پرتر دلیل بر درخشندگی شاگرد است (فریره، 1363). این رابطه نامعقول، نگرش انفعالی به جهان را تقویت می‌کند زیرا شاگردان را از اعمال اقتدار بر سرنوشتشان بازمی‌دارد و تا حد زیادی مسئول تداوم اندیشه عقب‌ماندگی است و در واقع یکی از حلقه‌های زنجیره سرکوب را تشکیل می‌دهد که درسطوح مختلف زندگی انسان عقب افتاده وجود دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.