Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی نتایج کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در دبیرستانهای شهر تهران

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (21 صفحه - از 11 تا 31)

کلیدواژه ها :

یادگیری مشارکتی ،<P>فاوا ،نوآوریهای آموزشی ،روشهای یاددهی - یادگیری</P>

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فاوا، شیمی، دانش‌آموزان، اینترنت، دبیرستان، فیزیک، بررسی نتایج کاربرد فناوری اطلاعات، یادگیری مبتنی بر فناوری اطلاعات

&lt;P&gt; این مقاله بر اساس نتایج به دست آمده از طرح پژوهشی "بررسی نتایج کاربرد فناوری اطلاعات در دبیرستانهای شهر تهران"2، تهیه شده است. هدف آن، نوآوری در روشهای یاددهی – یادگیری مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده است. تحقیق یاد شده، طی دو سال تحصیلی (82-1381 و 81-1380) 789 دانش‌آموز پایه اول 13 کلاس در 13 دبیرستان را زیر پوشش داشته است. دروس ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و زبان انگلیسی (هر کلاس یکی از دروس) موضوعهای آموزشی رسمی بوده که با کمک فاوا تدریس شده است. برای گردآوری داده‌ها، از دو چک لیست یکی برای مشاهده روشهای یاددهی – یادگیری مبتنی بر فاوا و یکی دیگر برای وضعیت فیزیکی، تجهیزات و نرم‌افزارها و از سه نوع پرسشنامه و سه نوع چک‌لیست مصاحبه (به تفکیک برای دانش‌آموز، معلم و مدیر) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ابزارهای مقایسه‌ای طرح سایتز[1] "پودمان یک2 و پودمان دو3"، روشهای آمار توصیفی و روش تفسیری (با توجه به پیشینه پژوهشی و تالیفی) استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد: استفاده از فاوا سبب توسعة یادگیری مشارکتی دانش‌آموزان می‌شود و آنها را به کاوش در اطلاعات موجود در لوحهای فشردة آموزشی، اینترانت شبکه رشد دانش‌آموزی و شبکه مدرسه دانشگاه صنعتی شریف، شبکه اینترنت و ترجمه متون انگلیسی مربوط به دروس رسمی آنها ترغیب می‌کند و از طریق تهیة گزارش مطالعات خود در زمینه‌هایی مانند: جدول تناوبی عناصر، خورشید و کهکشان، فیزیک اتمی، نیروگاه، الکترونیک، لیزر، نفت و ... به دانش‌افزایی و توسعه و تعمیق محتوای آموزشی می‌پردازد. در ضمن فعالیتهای نوآورانه‌ای انجام می‌دهند (مانند: تبیین و تدوین گزارش تحقیق، طراحی تارنما4 و قرار دادن گزارش تحقیق خود در آن، ترجمه و تایپ مطالب مرتبط با دروس رسمی) که با فعالیتهای سایر دانش‌آموزان در کلاسهایی که فرایند یاددهی- یادگیری آنها به روش سنتی انجام می‌گیرد، کاملا متفاوت است. یافته‌های این تحقیق نشان دادند که معلمان توانستند با تغییر در روش تدریس خود، برای دانش‌آموزان فرصت تعامل فراهم کنند. &lt;/P&gt;

خلاصه ماشینی:

"com جدول 5[1]- فهرست مهم‌‌ترین نوآوریهای ایجاد شده در روشهای کاربرد فاوا در مدارس کشورهای مورد مطالعه – سایتز پودمان دو ردیف نام کشور عنوان نمونه مهمترین نوآوریها 1 اسپانیا، کاتولونیا ریشه‌ها: مشارکت مدارس با هم از طریق فاوا مشارکت در طرحها، مهارتهای تحقیق و ارائه یافته‌ها 2 استرالیا تدریس ساختارگرایانه با فاوا سازنده‌گرایی، الگوی یادگیری جمعی، مشارکت در گروه، طرح گسترده، ارزشیابی همگان 3 اسرائیل پروژة دشت نمک طرحها، جست و جوی اطلاعات، مشارکت، شبکه‌بندی با مدارس جامعه اردنی‌ها، تربیت دانش‌آموزان به مثابه معتمد رایانه، طراحی وب‌سایت و اداره آن به وسیله دانش‌آموزان 4 اسلواکی با هم روی لوح فشرده آواز بخوانیم تولید محصولات دیجیتالی صدا برای یادگیری اصول موسیقی، ضبط، ویراستاری و انتشار محصولات دیجیتالی صدا، مشارکت دانش‌آموزان در تولید محصولات دیجیتالی، در هم تنیدگی فاوا 5 آلمان جذب در خوانده شدن از طریق اینترنت طرحها، گروهها، مسائل میان رشته‌ای، مشارکت با دانش‌آموزان و معلمان در مدارس دیگر اروپا و با همکاری یک کارشناس 6 آمریکا چالش 2000 سازنده‌گرایی و تأکید بر آموخته‌های قبلی دانش‌آموز، جامعه یادگیرنده ناآشکار، طرحهای بلند مدت و برخی همراه با مشارکت، خودارزشیابی، شریک گرفتن از طریق اینترنت برای اطلاعات کلیه دروس 7 انگلیس دبیرستان آینده طرحهای میان رشته‌ای و حل مسئله، کارهای گروهی در طرحهای بزرگ و عمیق، تحقیق و کار، اطلاعات، ارائه مطالب، جامعه یادگیرندگان نا آشکار 8 ایتالیا علامت از طریق دود وب‌سایت مجله الکترونیکی از سوی دانش‌آموزان برای حلقه‌ای مرکب از هشت مدرسه روستایی، امکان ارائه نظر از سوی دانش‌آموزان، طرحهای گروهی، خودارزیابی 9 ایران نوآوری آموزشی مبتنی بر فاوا تهیه گزارشهایی از کاوشگری دربارة مطالب آموزشی با استفاده از صورت لوح فشرده آموزشی (فارسی و انگلیسی) شبکه اینترنت، شبکه دانش‌آموزی دانشگاه صنعتی شریف و شبکه دانش‌آموزی رشد، طراحی تارنما، یادگیری مشارکتی مبتنی بر شبکه، کار گروهی، ترجمه و تایپ متون آموزشی و مورد علاقه و تولید محتوای آموزشی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.