Skip to main content
فهرست مقالات

پایایی سنجی و اعتباریابی مقیاس شایستگی ریاضی کودکان او ترخت در دانش آموزان دختر و پسر پیش دبستانی و دبستانی شهر اصفهان

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (17 صفحه - از 49 تا 65)

کلیدواژه ها :

<P>آزمون اوترخت ،شایستگی ریاضی ،تواناییهای شناختی ریاضی ،سبک شناختی ،استقلال از زمینه</P>

کلید واژه های ماشینی : اعتباریابی مقیاس شایستگی ریاضی کودکان، اعتباریابی مقیاس شایستگی ریاضیات اوترخت، کودکان، مقیاس شایستگی ریاضیات کودکان اوترخت، مقیاس، سنی، سؤالهای مقیاسهای شایستگی ریاضی اوترخت، رویکرد مقیاس شایستگی ریاضی اوترخت، مقیاسهای شایستگی ریاضی اوترخت پاسخ، پژوهش

&lt;P&gt; هدف پژوهش حاضر، اعتباریابی مقیاس شایستگی ریاضیات اوترخت برای کودکان1 است تا از طریق آن سطوح رشدی کودکان 5/4 تا 5/7 ساله برای شایستگی ریاضی بررسی شود. برای اعتباریابی همزمان، از دو تکلیف شکلهای نهفته استفاده شد. آزمودنیها 720 دانش‌آموز در شش گروه سنی بودند. تحلیل مؤلفه‌های اصلی نشان داد که راه حل یک عاملی بهترین تفسیر برای داده‌ها را فراهم می‌سازد. تحلیل واریانس دو طرفه نشان می‌دهد که سن (اما نه جنسیت) از نظر آماری معنا‌دار است. این یافته هماهنگ با پژوهشهای دیگر در این زمینه است.&lt;/P&gt;

خلاصه ماشینی:

"(UMCS) Utrecht Mathematical Competence Scale مقدمه و زمینة پژوهش برای سنجش تواناییهای ریاضی کودکان معمولا از روش مصاحبه و مشاهده و کمتر از پرسشنامه استفاده شده، سنتی که از زمان پیاژه به جا مانده است. در پژوهش حاضر به پایایی‌سنجی و اعتباریابی مقیاسی پرداخته شده است که با استفاده از پرسشنامه و با سؤالهای عملکردی مجسم، تواناییهای ریاضی کودکان را مشخص و رابطه میان این تواناییها را با سبکهای شناختی ترسیم می‌کند. Children's mathematical thinking: A development framework for preschool, primary, and special education teachers: New York: Teachers College Press. [به اسکن مراجعه شود] ضمیمه مثالهای مقیاس شایستگی ریاضی کودکان در زیر مقیاسها مقایسه: این جنبه از کاربرد مفاهیم در انجام دادن مقایسه میان موقعیتهایی را شامل می‌شود که اندازه‌گیریهایی با اعداد اصلی یا ترتیبی مورد نیاز است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.