Skip to main content
فهرست مقالات

دلالتهای تربیتی دیدگاه پست مدرنیستی لیوتار و نقد آن

نویسنده: ؛

پاييز 1383 - شماره 9 علمی-پژوهشی (22 صفحه - از 66 تا 87)

کلیدواژه ها : <P> ليوتار[1] ،پست‌مدرنيسم2 ،فراروايت3 ،ديگربودگي4 ،تفاوت ،</P>

کلید واژه های ماشینی : لیوتار ،مدرن ،پست‌مدرن ،دلالتهای تربیتی ،تعلیم و تربیت ،پست‌مدرنیسم ،تربیتی ،دیدگاه لیوتار ،تعلیم و تربیت مدرن ،روایتهای کلان ،دیدگاه پست‌مدرنیستی لیوتار ،هدف تعلیم و تربیت ،تعلیم و تربیت پست‌مدرن ،لیوتار و نقد ،دیدگاه لیوتار و استنباط دلالتهای ،تربیت پست‌مدرن ،فلسفی ،همة روایتهای کلان ،تعلیم و تربیت عادلانه ،عادلانه ،متکثر ،لیوتار و استنباط دلالتهای ،مبانی فلسفی ،توسل به روایتهای کلان ،همة ،استنباط دلالتهای تربیتی ،برنامة درسی ،منبع قبلی ،تربیت عادلانه ،رد روایتهای کلان

&lt;P&gt; در دنیای معاصر، آموزه‌های پست‌مدرنیسم به ویژه از دیدگاه لیوتار، کم‌کم به دیدگاه آشنایی تبدیل می‌شود، به طوری که در حوزه‌های گوناگون سیاست، هنر، ادبیات و به ویژه تعلیم وتربیت به شکل‌گیری مسائل جدیدی دامن می‌زند که ضرورت شناخت آنها، مستلزم اجرای پژوهش است. &lt;/P&gt;&lt;P&gt; این پژوهش با عنوان «دلالتهای تربیتی دیدگاه پست‌مدرنیستی لیوتار و نقد آن» انجام شده و هدف اصلی آن شرح مبانی فلسفی (هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و ارزش شناختی) دیدگاه لیوتار و استنباط دلالتهای تربیتی آن شامل اهداف آموزشی، برنامة درسی و شیوه‌های یاددهی ـ یادگیری و بیان‌کنندة بحران مدرنیسم و تعلیم و تربیت مدرن است. &lt;/P&gt;&lt;P&gt; مدرنیسم در حکم اندیشه‌ای‌ اجتماعی و فلسفی، با صفاتی نظیر انسان‌گرایی، آزادیخواهی، ناسیونالیسم، عقل‌گرایی، دین‌گریزی و مانند آن، تأثیری گسترده‌ برتعلیم وتربیت در ابعاد گوناگون آن داشته است. هدف تعلیم وتربیت مدرن تربیت شهروند متمدن، متخصص و آزاد است. تعلیم وتربیت مدرن، علوم تجربی و فنی را بهترین محتوای برنامه درسی تلقی می‌کند و حس‌گرایی، تجربه‌گری و عقلانیت را به عنوان بهترین شیوة شناخت و روشهای مبتنی بر آن را بهترین شیوة آموزش و یادگیری می‌داند. &lt;/P&gt;&lt;P&gt; لیوتار و دیگر متفکران پست‌مدرن، مدعی‌اند که مدرنیسم، با چنین ویژگیهایی، مشکلاتی جدی به دنبال دارد، زیرا دیگر جنبه‌های وجود بشر و نیز فرهنگها، ارزشها و عقاید دینی گروههای دیگر را نادیده می‌گیرد.&lt;/P&gt;&lt;P&gt; تعلیم وتربیت پست‌مدرن، مبانی جهانی و ثابتی ندارد، بلکه محلی و موقتی است. بنابراین بر گفتگو، تکثرگرایی، تفاوت، دگربودگی، بررسیهای فرهنگی و ضد استبدادی و انتقاد تأکید دارد. پست‌مدرنیسم خطرات مطلق‌گرایی و سلطة‌ دیدگاههای اکثریت حاکم، فراروایتها، فراگفتمانها و فرازبانها را آشکار و بر اهمیت دیگر دیدگاههای اقلیتی و محلی تأکید می‌کند. لیوتار عمدتا در مورد تصمیمات آموزشی، سکوت می‌کند که این خود خطرات جدیدی در پی دارد، که از جمله می‌توان به نسبیت‌باوری افراطی و متزلزل ساختن مبانی هنجاری و جامعه‌پذیری اشاره کرد.&lt;/P&gt;

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.