Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی چگونگی نگرش دانش آموزان دبیرستانی و پیش دانشگاهی ایران به جهانی شدن و تأثیر آن بر ارزشها و هویت ملی آنان

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (32 صفحه - از 88 تا 119)

کلیدواژه ها :

ﻫﻮﻳﺖ ﻣﻠﻲ‬‬ ،نظام ارزشی ،هویت دینی ،<P>جهانی­شدن ،جهانی­سازی ،نگرش­سنجی ،نگرش به جهانی‌سازی ،نوجوانان دانش­آموز ایرانی ،دبیرستانها ،دورة پیش­دانشگاهی و برنامه­ها و عملکرد مدارس در مورد جهانی­شدن</P>

کلید واژه های ماشینی : جهانی­شدن، نگرش، دانش­آموزان، دبیرستانی، هویت، جهانی­سازی، نوجوانان، دانش­آموزان دبیرستانی و پیش­دانشگاهی، پدیدة جهانی­شدن، جوانان

&lt;P&gt; یکی از چالشهای اساسی بشری در دو دهة اخیر، مسألة جهانی­شدن و جهانی­سازی است که بر هویت و نظام ارزشی مردم، به­ویژه نوجوانان و جوانان، تأثیری عمیق گذاشته است. در این مورد دانشمندان غربی مطالعات فراوانی کرده­اند اما، به دلیل یک­جانبه­نگری نظریه­های زیربنایی و فرهنگ­بسته بودن ابزارهای پژوهشی آنها، نمی­توان نتایج تحقیقات آنان را بدون توجه به مطالعات ملی در سایر فرهنگها، از جمله در فرهنگ ایرانی، پذیرفت و به کاربست.&lt;/P&gt;&lt;P&gt; بر اساس این، در پژوهش مورد بحث ما[1]، علاوه بر نظریه­پردازی در مقولة جهانی­شدن و نظام ارزشی و هویت دینی و ملی، مقیاسهای پژوهشی جدید (شامل ابزارهای سنجش نگرش به جهانی­شدن، هویت دینی و ملی، نظام ارزشی، وضعیت روان­شناختی، چگونگی فرزندپروری در خانواده، و سنجش برنامه­ها و عملکردهای مدارس در موضوع جهانی­شدن) طراحی و تدوین و روایی­یابی و اجرا شده است تا بتوانیم به سؤالات تحقیق پاسخ دهیم.&lt;/P&gt;&lt;P&gt; در این تحقیق، که از نوع پیمایشی و تحلیلهای همبستگی و علی- مقایسه­ای است، با بررسی یک نمونة ٤٢٩٢ نفری از دانش­آموزان پسر و دختر دبیرستانی و پیش­دانشگاهی در شش استان مرکز، شمال، جنوب، شرق و غرب کشور، پنج هدف اساسی را در مورد سه نوع نگرش منفعل، مخالف، و فعال به پدیدة جهانی­شدن در میان دانش­آموزان نوجوان و تأثیر هر نگرش را بر هویت دینی و ملی آنان، با طرح پنج سؤال اصلی و شش سؤال فرعی، دنبال کرده­ایم تا برای شناخت راه و روشهای واکنش مناسب (واکنش فعال و معقول) در مقابل پدیدة جهانی­شدن، زمینه­سازیهای لازم را فراهم آوریم.&lt;/P&gt;

خلاصه ماشینی: "Witte خاورمیانه؛ بلخاری، حسن (١٣٨٠)، آفات جهانی­شدن؛ پالاست، گریگ (1382)، بهترین دموکراسی که با پول می­توان خرید: یک گزارش تحقیقی که پرده از حقیقت جهانی­سازی شرکتهای بزرگ و غولهای مالی جهان برمی‌دارد (ترجمة رضا افتخاری،)؛ پانیچیاکدی (١٣٨١)، آثار جهانی­شدن بر حمایتهای اجتماعی؛ توانایان فرد، حسن (١٣٨٢)، جهانی­سازی، اقتصاد اینترنت، آی تی شدن، و اقتصاد اطلاع­رسانی؛ حکیمی، محمد(١٣٨٢)، جهانی­سازی اسلامی، جهانی­سازی غربی؛ حلالی، امید(١٣٨١)، آغاز انحطاط مرزهای ملیت: جهانی­شدن؛ خوشحال، یاسین(١٣٨٢)، جهانی­شدن یا امریکایی شدن؛ رفیعی فنود، محمد حسین (١٣٨١)، آن سوی جهانی­سازی؛ سردارآبادی، خلیل­الله (١٣٨٢)، جهانی شدن و دموکراسی (عدم دموکراسی)؛ صدیقی، کورس (١٣٨٢)، آزادسازی، مقررات­زدایی، خصوصی­سازی، بایسته­های جهانی­شدن؛ طباطبایی، سید صادق (١٣٨٢)، جهان رسانه و جهانی­شدن؛ عزیزی بنی­طرف، یوسف (١٣٨٠)، آسیب­شناسی سه انقلاب: جهانی­شدن، مهندسی ژنتیک، و اینترنت؛ فاکس، چامسکی و جهانی­سازی، تقابلهای پسامدرن (ترجمة مزدک اندیشه، ١٣٨١)؛ فالک، ادیان توحیدی در عصر جهانی­شدن (ترجمة مرودشتی، عبدالرحیم، ١٣٨١)؛ کتاب نقد (پاییز و زمستان ٨١)، جهانی­سازی؛ گل­محمدی، احمد (١٣٨١)، جهانی­شدن فرهنگ و هویت؛ گیدنز، جهانی شدن نابرابری دولت سرمایه­گذار اجتماعی (ترجمة محمد رضا، مهدی­زاده، ١٣٨١)؛ گیدنز، چشم­انداز نظم جهانی (ترجمة محمد رضا جلائی­پور، ١٣٨١)؛ گریفین، مروری بر جهانی­سازی و گذار اقتصادی (ترجمة محمدرضا فرزین، ١٣٧٨)؛ مارتین و شومن، دام جهانی­شدن، تهاجم به دموکراسی و رفاه (ترجمة حمیدرضا، شهمیرزادی، ١٣٨١)؛ مرقاتی (١٣٨٣)، جهان­شمولی اسلامی و جهانی­سازی؛ نقیب‌السادات، رضا (١٣٨٢)، جهانی­سازی؛ والی­نژاد، مرتضی (١٣٨٠)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.