Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی چگونگی نگرش دانش آموزان دبیرستانی و پیش دانشگاهی ایران به جهانی شدن و تأثیر آن بر ارزشها و هویت ملی آنان

نویسنده: ؛ ؛

پاييز 1383 - شماره 9 علمی-پژوهشی (32 صفحه - از 88 تا 119)

کلیدواژه ها : ﻫﻮﻳﺖ ﻣﻠﻲ‬‬ ،نظام ارزشي ،هويت ديني ،<P>جهاني­شدن ،جهاني­سازي ،نگرش­سنجي ،نگرش به جهاني‌سازي ،نوجوانان دانش­آموز ايراني ،دبيرستانها ،دورة پيش­دانشگاهی و برنامه­ها و عملكرد مدارس در مورد جهاني­شدن</P>

کلید واژه های ماشینی : جهانی­شدن ،دانش­آموزان ،جهانی­سازی ،پیش­دانشگاهی ،هویت دینی ،پدیدة جهانی­شدن ،دبیرستانی ،دانش­آموزان دبیرستانی ،هویت ملی ،هویت دینی و ملی ،پدیدة جهانی ،نگرش به جهانی­شدن ،پیش­دانشگاهی به پدیدة جهانی­شدن ،نظام ارزشی دانش­آموزان دبیرستانی ،نگرش به پدیدة جهانی­شدن ،دانش­آموزان نوجوان و تأثیر هر ،دانش­آموزان نوجوان ،پیش­دانشگاهی ایران به جهانی­شدن ،نگرش فعال به پدیدة ،پیش­دانشگاهی ایران ،دانش­آموزان پیش­دانشگاهی ،مدرسه در مورد جهانی­شدن ،دینی ،نظام ارزشی ،جهانی­شدن و جهانی­سازی ،پدیدة جهانی­سازی ،نگرش منفعل به جهانی­سازی ،آموزش و پرورش ،پدیدة ،نگرش دانش­آموزان دبیرستانی

&lt;P&gt; یکی از چالشهای اساسی بشری در دو دهة اخیر، مسألة جهانی­شدن و جهانی­سازی است که بر هویت و نظام ارزشی مردم، به­ویژه نوجوانان و جوانان، تأثیری عمیق گذاشته است. در این مورد دانشمندان غربی مطالعات فراوانی کرده­اند اما، به دلیل یک­جانبه­نگری نظریه­های زیربنایی و فرهنگ­بسته بودن ابزارهای پژوهشی آنها، نمی­توان نتایج تحقیقات آنان را بدون توجه به مطالعات ملی در سایر فرهنگها، از جمله در فرهنگ ایرانی، پذیرفت و به کاربست.&lt;/P&gt;&lt;P&gt; بر اساس این، در پژوهش مورد بحث ما[1]، علاوه بر نظریه­پردازی در مقولة جهانی­شدن و نظام ارزشی و هویت دینی و ملی، مقیاسهای پژوهشی جدید (شامل ابزارهای سنجش نگرش به جهانی­شدن، هویت دینی و ملی، نظام ارزشی، وضعیت روان­شناختی، چگونگی فرزندپروری در خانواده، و سنجش برنامه­ها و عملکردهای مدارس در موضوع جهانی­شدن) طراحی و تدوین و روایی­یابی و اجرا شده است تا بتوانیم به سؤالات تحقیق پاسخ دهیم.&lt;/P&gt;&lt;P&gt; در این تحقیق، که از نوع پیمایشی و تحلیلهای همبستگی و علی- مقایسه­ای است، با بررسی یک نمونة ٤٢٩٢ نفری از دانش­آموزان پسر و دختر دبیرستانی و پیش­دانشگاهی در شش استان مرکز، شمال، جنوب، شرق و غرب کشور، پنج هدف اساسی را در مورد سه نوع نگرش منفعل، مخالف، و فعال به پدیدة جهانی­شدن در میان دانش­آموزان نوجوان و تأثیر هر نگرش را بر هویت دینی و ملی آنان، با طرح پنج سؤال اصلی و شش سؤال فرعی، دنبال کرده­ایم تا برای شناخت راه و روشهای واکنش مناسب (واکنش فعال و معقول) در مقابل پدیدة جهانی­شدن، زمینه­سازیهای لازم را فراهم آوریم.&lt;/P&gt;

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.