Skip to main content
فهرست مقالات

سخن سردبیر: جایگاه نظریه پردازی در پژوهشهای علوم تربیتی و روانشناسی در ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی (6 صفحه - از 7 تا 12)

خلاصه ماشینی:

"چهارم آنکه شناخت و پژوهش در زمینة مسائل انسانی باید مبتنی بر فهم همه­جانبه از همه ویژگیهای روانی و فکری و رفتاری باشد و پنجم آنکه ما نیازمند نظریه­پردازی در مبانی پژوهشهای کمی و کیفی در حوزة علوم تربیتی و روان‌شناسی در ایران هستیم و محققان و دانش­پژوهان ما می­توانند الگوهایی جدید از پژوهشهای علوم انسانی را طراحی کنند که ریشه در فرهنگ دینی و ملی و حکمت و دانش بومی ما داشته باشد و تحقیقات علوم تربیتی و روان­شناسی را، با تکیه بر همین حکمت و دانش بومی و بهره­گیری از دستاوردهای جهانی پژوهش در حوزه‌های مذکور، به مرتبة بسیار بالاتری از آنچه هست برسانند و شرایطی مناسب برای نوآوریهای آموزشی و تربیتی فراهم کنند. بررسیها نشان می­دهند که اشکال اساسی اکثر پژوهشهای علوم تربیتی و روان­شناسی در ایران، در چند دهة اخیر این است که این پژوهشها بر مبانی نظری محکمی استوار نیستند، به پژوهشهای کیفی چندان بها نمی­دهند و نتوانسته‌اند ترکیبی پویا از هستی­شناسی و معرفت­شناسی و ارزش­شناسی اسلامی و ایرانی با تأکید بر پژوهشهای عمقی کیفی برای شناخت و توصیف و تبیین تمامیت ویژگیهای روانی و فکری و رفتاری انسان، و بهره­جویی سنجیده از جوانب مثبت روشهای کمی پژوهشی و آماری و یافته­های دانش جهانی در علوم تربیتی و روان­شناسی را چنانکه باید تجلی دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.