Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی ساختار سازمانی و شیوه مدیریت روزنامه های ایران

نویسنده: ؛ ؛

بهار و تابستان 1382 - شماره 3 (28 صفحه - از 19 تا 46)

کلیدواژه ها : ساختار سازمانی ،شیوه‌های مدیریت ،وسایل ارتباط جمعی

کلید واژه های ماشینی : شیوه‌های مدیریت روزنامه‌های ایران ،ساختار سازمانی ،مدیریت روزنامه‌ها در ایران ،ساختار سازمان ،شیوه مدیریت روزنامه‌‌ها ،روزنامه‌نگاران ،شیوه مدیریت ،مدیریت روزنامه‌ها ،روزنامه‌ها در ایران ،روزنامه‌های ایران ،درصد از روزنامه‌نگاران پاسخگو ،مالکین روزنامه‌ها در ایران ،درصد از روزنامه‌نگاران ،شاخص‌های اثربخشی ،مدیران روزنامه‌ها در ایران ،سازمانهای مطبوعاتی ،رسانه‌ای ،مدیریت مطبوعات ،شیوه مدیریت مطبوعات ،مدیران و مالکین روزنامه‌ها ،سازمانهای رسانه‌ای ،مدیریت و مالکیت روزنامه‌ها ،مدیریت سازمان ،مدیران و مالکین ،سازمانهای مطبوعاتی کشور ،مطبوعات کشور ،اثربخشی سازمان ،پاسخگویان ،خصوص ،مدیریت رسانه

بسیاری از صاحب‌نظران علت موفقیت و شکست نهادها را در تفاوت مدیریت آنها می‌دانند، چرا که به واقع مدیریت عضو حیات‌بخش هر سازمان محسوب می‌شود. امروزه با گسترش روزافزون نهادهای رسانه‌ای به ویژه، مطبوعات که یکی از اثرگذارترین سیستم‌های فرهنگی جامعه محسوب می‌شوند، وجود مدیران لایق و کارآمدی را می‌طلبد که بتوانند موفقیت این نهادها را تضمین نمایند. از آنجایی که یکی از علل اصلی توسعه ‌نیافتگی رسانه‌ها و خصوصا مطبوعات کشور ما نیز به نوع ساختار سازمانی و شیوه نامطلوب مدیریت آنها بازمی‌گردد، لذا وجود پژوهشی بنیادی و کاربردی که بتواند با آسیب‌شناسی جریان مدیریت مطبوعات، به طرح نقایص و کاستی‌ها پرداخته و حداقل زمینه را برای اصلاح این نماد کلیدی جامعه فراهم آورد، ضروری می‌نماید. مقاله حاضر تحقیقی است که بدین منظور در قالب یک رساله دکتری تدوین شده است. فرضیه اساسی تحقیق این است که اثبات کند ساختار و شیوه مدیریت روزنامه‌‌ها در ایران، فاقد ویژگی‌های اثربخشی است. هدف از این تحقیق آن است که درضمن بررسی ساختار سازمان‌های مطبوعاتی در ایران و مطابقت این ساختار با الگوهای نظری موجود، نحوه مدیریت آنها را مورد ارزیابی قرار داده و در عین حال، رابطه و تعامل بین مدیریت مطبوعات را با مالکیت آنها بسنجد و در نهایت، با بررسی ضعفها و مشکلات موجود در مالکیت و مدیریت سازمانهای مطبوعاتی کشور، راه‌حل‌های کاربردی و مناسب، به منظور اصلاح ساختار سازمانی و شیوه مدیریت مطبوعات و در جهت نزدیکتر ساختن آنها به استانداردهای مدیریت مطلوب، ارائه نماید. روش مورد استفاده در بخش میدانی این تحقیق، روش دلفی است. روش دلفی، روش پیش‌بینی رخدادهای آینده از طریق جمع‌آوری قضاوت گروهی از متخصصان و کارشناسان می‌باشد. به عبارت دیگر، روشی است که از مصاحبه و پرسشنامه چندمرحله‌ای استفاده می‌شود.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.