Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی ساختار سازمانی و شیوه مدیریت روزنامه های ایران

نویسنده:

ISC (28 صفحه - از 19 تا 46)

کلیدواژه ها : وسایل ارتباط جمعی ،ساختار سازمانی ،شیوه‌های مدیریت

کلید واژه های ماشینی : مدیران ،روزنامه‌ها ،مطبوعاتی ،مدیریت ،سازمان ،کارکنان ،شیوه‌های مدیریت روزنامه‌های ایران ،رسانه‌ای ،ساختار سازمانی ،مالکین ،روزنامه‌نگاران ،مالکیت ،مدیریت روزنامه‌ها ،مدیریت سازمانهای مطبوعاتی کشور ،بررسی ساختار سازمان‌های مطبوعاتی ،سازمان مطبوعاتی ،مدیریت مطبوعات ،ساختار سازمان‌های مطبوعاتی در ایران ،ارزیابی ،شاخص ،شیوه مدیریت مطبوعات ،مدیریت روزنامه‌ها در ایران ،شیوه مدیریت روزنامه‌‌ها در ایران ،بررسی ساختار سازمانی ،مطبوعات کشور ،ساختار و شیوه مدیریت روزنامه‌‌ها ،فرضیه ،پژوهش ،تحقیق ،مدیران و مالکین روزنامه‌ها

بسیاری از صاحب‌نظران علت موفقیت و شکست نهادها را در تفاوت مدیریت آنها می‌دانند، چرا که به واقع مدیریت عضو حیات‌بخش هر سازمان محسوب می‌شود. امروزه با گسترش روزافزون نهادهای رسانه‌ای به ویژه، مطبوعات که یکی از اثرگذارترین سیستم‌های فرهنگی جامعه محسوب می‌شوند، وجود مدیران لایق و کارآمدی را می‌طلبد که بتوانند موفقیت این نهادها را تضمین نمایند. از آنجایی که یکی از علل اصلی توسعه ‌نیافتگی رسانه‌ها و خصوصا مطبوعات کشور ما نیز به نوع ساختار سازمانی و شیوه نامطلوب مدیریت آنها بازمی‌گردد، لذا وجود پژوهشی بنیادی و کاربردی که بتواند با آسیب‌شناسی جریان مدیریت مطبوعات، به طرح نقایص و کاستی‌ها پرداخته و حداقل زمینه را برای اصلاح این نماد کلیدی جامعه فراهم آورد، ضروری می‌نماید. مقاله حاضر تحقیقی است که بدین منظور در قالب یک رساله دکتری تدوین شده است. فرضیه اساسی تحقیق این است که اثبات کند ساختار و شیوه مدیریت روزنامه‌‌ها در ایران، فاقد ویژگی‌های اثربخشی است. هدف از این تحقیق آن است که درضمن بررسی ساختار سازمان‌های مطبوعاتی در ایران و مطابقت این ساختار با الگوهای نظری موجود، نحوه مدیریت آنها را مورد ارزیابی قرار داده و در عین حال، رابطه و تعامل بین مدیریت مطبوعات را با مالکیت آنها بسنجد و در نهایت، با بررسی ضعفها و مشکلات موجود در مالکیت و مدیریت سازمانهای مطبوعاتی کشور، راه‌حل‌های کاربردی و مناسب، به منظور اصلاح ساختار سازمانی و شیوه مدیریت مطبوعات و در جهت نزدیکتر ساختن آنها به استانداردهای مدیریت مطلوب، ارائه نماید. روش مورد استفاده در بخش میدانی این تحقیق، روش دلفی است. روش دلفی، روش پیش‌بینی رخدادهای آینده از طریق جمع‌آوری قضاوت گروهی از متخصصان و کارشناسان می‌باشد. به عبارت دیگر، روشی است که از مصاحبه و پرسشنامه چندمرحله‌ای استفاده می‌شود.

خلاصه ماشینی:

"آزمون فرضیه 5 رابطه مدیریت روزنامه با مالکیت آن شاخص های مدیریت\بحت مالکیت کم متوسط زیاد جمع سطری کم 9 39/1 13/8 6 26/1 7/9 8 34/8 27/6 23 14/5 متوسط 34 52/3 31 42/5 40/8 8 11 27/6 73 42/9 زیاد 22 46/6 52/3 39 52/7 51/13 13 17/6 44/8 74 جمع ستونی 65 38/2 76 44/7 29 17/1 170 100 X2= 11/49582 P < 0/05 اولویت بندی مشکلات مدیریت روزنامه‌ها در ایران از نگاه روزنامه نگاران [به اسکن مراجعه شود] همچنین به جهت نیل به هدف اصلی تحقیق که نهایتا کشف ضعف‌ها و مشکلات موجود در ساختار مدیریت و مالکیت و ارائه راه‌حل‌های کاربردی و مناسب برای کاهش و یا رفع آنها، با توجه به ادبیات موضوع و همچنین دیدگا‌ه‌های کارشناسان و مدیران و مالکین که مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند، دوازده گزاره تهیه شد و برای ارزیابی در اختیار روزنامه‌نگاران قرار گرفت و از آنها خواسته شد تا بر اساس اولویت این مشکلات را مشخص کنند، که در نتیجه 76 درصد از روزنامه‌نگاران پاسخگو در اولویت اول خود «ناکافی بودن تخصص مدیران» را مهمترین عامل شکست مدیران در روزنامه‌ها دانسته‌اند و دومین اولویت نیز که به گزینه اول شباهت زیادی دارد به جهت نشان دادن روایی این تحقیق، در بی‌ارتباطی زمینه تحصیلی و تخصصی با زمینه شغلی و عدم تخصص دانشگاهی و حرفه‌ای مدیران» مورد تایید بیش از یک سوم پاسخگویان قرار گرفت که البته این اشکال به مالکین و صاحبان امتیاز نشریات نیز وارد می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.