Skip to main content
فهرست مقالات

دولت الکترونیک: انتخاب یا اجبار

نویسنده:

(16 صفحه - از 29 تا 44)

کلیدواژه ها : مدیریت ،بخش خصوصی ،فناوری اطلاعات ،دولت الکترونیکی ،تجارت الکترونیکی ،مدیریت بخش عمومی ،کارآمدی

کلید واژه های ماشینی : فناوری اطلاعات ،دولت الکترونیکی ،دولت ،فناوری اطلاعات جهت ارائه خدمات ،اطلاعات جهت ارائه خدمات بخش ،میان‌برنامه اصلاحات مدیریت بخش عمومی ،فناوری اطلاعات در بخش دولتی ،کارگزاران بخش عمومی ،مدیریت بخش عمومی ،کارگزاران بخش عمومی استقرار دولت ،شهروندان ،کارآمدی فناوری اطلاعات در بخش ،بخش عمومی ،کاربرد فناوری اطلاعات جهت ،الگوی دولت الکترونیکی ،دلایل گرایش مدیریت بخش عمومی ،ارائه خدمات ،جهت ارائه خدمات بخش عمومی ،اینترنت ،بخش عمومی به الگوی دولت ،ضرورت گرایش مدیریت بخش عمومی ،کاربرد فناوری اطلاعات در بخش ،کاربرد تجارت الکترونیکی ،به‌سوی الگوی دولت الکترونیکی ،تئوری‌پردازان مدیریت و کارگزاران بخش ،گرایش کارگزاران بخش عمومی ،اصلاحات ،بخش خصوصی در کاربرد تجارت ،گرایش ،حیات مدیریت بخش عمومی

دولت الکترونیکی[3] یا ارائه خدمات دولتی با استفاده از فناوری‌های اطلاعات از جمله اینترنت، آغازگر مرحله جدیدی از حیات مدیریت بخش عمومی است که از واپسین سال‌های هزاره دوم میلادی مورد توجه تئوری پردازان مدیریت و کارگزاران بخش عمومی قرار گرفته است و هم اکنون توانسته است جایگاه خود را به خوبی در میان برنامه اصلاحات مدیریت بخش عمومی باز نماید. سئوالی که در این میان قابل طرح می‌باشد آن است که چرا کارگزاران بخش عمومی استقرار دولت الکترونیکی را در دستور کار خویش قرار داده‌اند و به عبارتی دیگر دلایل گرایش آنها به کاربرد فناوری اطلاعات جهت ارائه خدمات بخش عمومی در چیست؟ آن چه که در این مقاله می‌خوانید برخی از دلایلی است که ضرورت گرایش مدیریت بخش عمومی به الگوی دولت الکترونیکی را تشریح می‌کند.

خلاصه ماشینی:

"واژ‌های کلیدی دولت الکترونیکی، فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیکی، مدیریت، مدیریت بخش عمومی، بخش خصوصی، کارآمدی مقدمه استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات[1] در بخش دولتی با هدف ایجاد سازمان‌های کار و ارائه خدمات به گونه‌ای سریع، آسان و مناسب طی چند سال اخیر در اغلب کشورهای جهان مورد توجه کارگزاران بخش عمومی قرار گرفته است. صاحبنظران معتقدند در جامعه متغیر امروزی روش‌های سنتی حکومتگری که بر جریان محدود اطلاعات و تعاملات میان بخش‌های مختلف جامعه و دولت پایه‌ریزی شده است کارآمدی لازم را نخواهد داشت و آنچه که در این وادی در حال تغییر به شدت مورد نیاز است شناخت مسیرهای آتی تغییرات اجتماعی و ارزش‌های مورد پذیرش شهروندان می‌باشد (کاکابادس[2]، 2003، ص 57-56) و به تبع آن یافتن شیوه‌های نوین ارائه خدمات عمومی به گونه‌ای که با خواسته‌ها و انتظارات شهروندان تناسب داشته باشد. نکته‌ای که در رابطه با این دلایل قابل ذکر می‌باشد آن است که موارد چهارگانه کارآمدی فناوری اطلاعات در بخش دولتی، موفقیت بخش خصوصی در کاربرد تجارت الکترونیکی، انتظارات شهروندان از دولت و تداوم اصلاحات بخش عمومی، تنها برخی از دلایل گرایش مدیریت بخش عمومی به الگوی جدید را تبیین می‌نماید و احتمالا موارد دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند در توجیه دلایل روی آوردن کارگزاران بخش عمومی به دولت الکترونیکی مفید افتد. (2003), “ Information Technology, E – Government, and Institutional Change, “ Public Administration Review, vol. (2003), “Reinventing the Democratic Goverment Project Through Information Technology ”, Public Administration Review , vol."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.