Skip to main content
فهرست مقالات

(ISP) کاربرد رویکرد فازی در شناسایی موقعیت استراتژیک شرکتهای فراهم کننده خدمات اینترنتی

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 57 تا 76)

کلیدواژه ها :

موقعیت استراتژیکی ،آزمون فرض فازی ،فرآیند تحلیل سلسله‌مراتبی ،‌ مدل دلتا ،شرکتهای فراهم کننده خدمات اینترنتی[2](ISP)

کلید واژه های ماشینی : استراتژی، شناسایی موقعیت استراتژیک شرکتهای فراهم‌کننده، موقعیت استراتژیکی، شناسایی موقعیت استراتژیکی، مدل دلتا، مدیریت استراتژیک، فازی، جهت شناسایی موقعیت استراتژیکی، فرآیند مدیریت استراتژیک، تدوین استراتژی

آنچه که امروزه بعنوان یک ضرورت برای مدیران به اثبات رسیده است، لزوم استفاده از مدیریت استراتژیک جهت ادامه حیات در محیط‌های پیچیده و متغیر کنونی می‌باشد. مدیریت استراتژیک عبارتست از تدوین استراتژی مناسب جهت تحقق اهداف بلندمدت در شرایط متحول و متغیرکاری. فرآیند مدیریت استراتژیک شامل مراحل تدوین،‌ اجرا و ارزیابی استراتژی می‌باشد. در مرحله تدوین، ابتدا موقعیت استراتژیکی یک شرکت شناسایی می‌شود و سپس استراتژی متناسب با آن موقعیت تعریف می‌گردد. عمده کار این مقاله مربوط به قسمت اول مرحله تدوین استراتژی یعنی شناسایی موقعیت استراتژیکی می‌باشد. روش موجود برای تعیین موقعیت استراتژیکی،‌ روش SWOT در قالب تجزیه و تحلیل محیط داخلی و خارجی می‌باشد که معمولا کار زمانبری است. در این مقاله تکنیکی جدید و ابتکاری تحت عنوان تکنیک چهار مرحله‌ای دلتا در جهت شناسایی موقعیت استراتژیکی معرفی می‌گردد. مراحل چهارگانه این تکنیک عبارتند از: غربال سازی شاخص‌های مدل دلتا، اولویت‌بندی شاخص‌های تأیید شده با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله‌مراتبی فازی[1] (FAHP)، رسم منطقه موجه تار عنکبوتی برای استراتژیهای مدل دلتا و تعیین موقعیت استراتژیکی در نمودار سه بعدی. در ضمن این تکنیک بر اساس مدل دلتا طراحی شده است.

خلاصه ماشینی:

"مراحل چهارگانه این تکنیک عبارتند از: غربال سازی شاخص‌های مدل دلتا، اولویت‌بندی شاخص‌های تأیید شده با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله‌مراتبی فازی[1] (FAHP)، رسم منطقه موجه تار عنکبوتی برای استراتژیهای مدل دلتا و تعیین موقعیت استراتژیکی در نمودار سه بعدی. با توجه به این موضوع هدف اصلی این مقاله عبارتست از: ‹‹ ارائه تکنیکی جهت شناسایی موقعیت استراتژیکی شرکتهای ISP با استفاده از رویکرد فازی در مدل دلتا›› برای پاسخگویی به این سئوال، یک چارچوب یا مدل استراتژیکی نیاز است تا از طریق آن بتوان شاخص‌های مربوط به استراتژی‌ها را استخراج نموده و موقعیت استراتژیکی یک شرکت را در مقایسه با سایرین تعیین نمود. در ادامه، یک تکنیک ابتکاری چهار مرحله‌ای ارائه می‌شود که مراحل اجرای این تکنیک بترتیب ذیل می‌باشد: مرحله اول ـ غربال سازی شاخص‌های مدل دلتا مرحله دوم ـ اولویت‌بندی شاخص‌های تأیید شده با استفاده از فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی فازی مرحله سوم ـ رسم منطقه موجه تار عنکبوتی برای استراتژی‌های مدل دلتا مرحله چهارم ـ تعیین موقعیت استراتژیکی در نمودار سه بعدی قبل از تشریح تکنیک دلتا لازم به ذکر است که این تکنیک در صنعت فراهم‌کنندگان خدمات اینترنتی در سطح شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است. چنانچه مقدار استراتژی محصول برتر، راه‌حل‌های مربوط به مشتری و قفل کردن سیستم را بصورت (a,b,c) نشان دهیم، می‌توان مقدار نهایی هر یک از این موارد را بصورت زیر محاسبه کرد: بنابراین خواهیم داشت: (44/3 و 1862/5 و 6375/6) = افرانت (4319/2 و 8656/3 و 08/9) = البرز (9687/0 و 7072/0 و 534/0) = داده پردازی (8462/1 و 3165/3 و 124/6) = ایز ایران موقعیت استراتژیکی این چهار شرکت در نمودار سه بعدی به ترتیب نمودار 5 می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.