Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل عوامل مؤثر در کارآفرینی دانش آموختگان دانشگاه تهران

نویسنده: ؛ ؛

زمستان 1383 - شماره 7 (50 صفحه - از 205 تا 254)

کلیدواژه ها : خلاقیت ،نوآوری ،کارآفرینی ،کارآفرین

کلید واژه های ماشینی : کارآفرینی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران ،کارآفرینی دانش‌آموختگان دانشگاه ،میزان کارآفرینی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران ،میزان کارآفرینی ،کارآفرینی دانش‌آموختگان ،کارآفرینان ،میزان کارآفرینی دانش‌آموختگان دانشگاه ،دانش­آموختگان ،میزان کارآفرینی دانش‌آموختگان ،ویژگی­های تحصیلی , مدیریتی ،میزان کارآفرینی دانش­آموختگان ،دانشگاه تهران ،دانش­آموختگان و میزان کارآفرینی ،الگوی پیش‌بینی میزان کارآفرینی دانش‌آموختگان ،ویژگی­های ،میزان کارآفرینی دانش‌آموختگان دانشگاهی ،میزان کارآفرینی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ،ویژگی­های تحصیلی ،دانش‌آموختگان دانشگاه ،آموزش کارآفرینی ،تحصیلی ،کارآفرینی دانش­آموختگان ،فارغ­التحصیلان ،فارغ­التحصیلان دانشگاه ،کارآفرینی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ،دانشگاهی ،مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران ،فارغ­التحصیلان دانشگاهی ،کارآفرینی فارغ­التحصیلان ،ویژگی­های کارآفرینان

در عصر پیچیده, رقابتی و نامطمئن جهانی شدن, تنها از طریق استفاده از نتایج پژوهش­هاست که می­توان راه­حل­ها و راهنمایی­های لازم را برای حل مسائل مورد نیاز جامعه کشف و ارائه نمود. از آن‌جا که کارآفرینی به عنوان یک عامل کلیدی رشد و توسعه اقتصادی, اجتماعی و فرهنگی کشورها شناخته شده است, پژوهش­های مرتبط با آن، واجد اهمیت بسیار است. این پژوهش یکی از مهم­ترین موضوعات مرتبط با کارآفرینی، یعنی رابطه و همبستگی بین ویژگی­های تحصیلی, مدیریتی, محیطی, جمعیت­شناختی و روان­شناختی دانش­آموختگان و میزان کارآفرینی آنان را مورد بررسی و مطالعه قرار داده است. بدین منظور، ابتدا خلاصه­ای از مفاهیم و یافته­های بنیادی 50 سال اخیر, در خصوص کارآفرینی ارائه و سپس نقش هر یک از این مؤلفه­ها در پیش­بینی میزان کارآفرینی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، مشخص گردیده است. در انجام این پژوهش از روش‌های تحقیق توصیفی و همبستگی استفاده شده است. همچنین گردآوری اطلاعات و داده­ها به روش کتابخانه­ای و پرسش­نامه بوده است. ابزار گردآوری داده­ها یک پرسش­نامه 84 سؤالی (در مجموع با زیرپرسش­ها 165 سؤال) بوده و مورد بررسی جامعه (متشکل از دانش­آموختگان شش رشته از شش دانشکده دانشگاه تهران در سال­های 1370 تا 1380 در مقطع کارشناسی) 2819 نفر و حجم نمونه 315 نفر و حجم نمونه بازآزمایی 30 نفر بوده است. برای این منظور، داده­های فارغ‌التحصیلان گردآوری گردیده­, آن‌گاه با استفاده از روش­های آماری رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر و روش لیزرل[1] به طراحی مدل پرداخته شده است. امید است که این پژوهش بتواند برای توسعه کارآفرینی، مورد استفاده­ی اساتید محترم, مراکز کارآفرینی, دانش­آموختگان و دانشجویان دانشگاه­ها و علاقه­مندان به کارآفرینی قرار گیرد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.