Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل عوامل مؤثر در کارآفرینی دانش آموختگان دانشگاه تهران

نویسنده:

ISC (50 صفحه - از 205 تا 254)

کلیدواژه ها : کارآفرینی ،نوآوری ،خلاقیت ،کارآفرین

کلید واژه های ماشینی : کارآفرینی ،کارآفرینی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران ،پژوهش ،میزان کارآفرینی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران ،دانش­آموختگان ،میزان کارآفرینی دانش‌آموختگان ،میزان کارآفرینی ،دانشگاه ،کار ،ویژگی­های ،دانشگاه تهران ،پیش‌بینی میزان کارآفرینی دانش‌آموختگان دانشگاه ،ویژگی­های تحصیلی , مدیریتی ،میزان کارآفرینی دانش­آموختگان ،روان­شناختی دانش­آموختگان و میزان کارآفرینی ،الگوی پیش‌بینی میزان کارآفرینی دانش‌آموختگان ،مدیریتی ،تحلیل ،عوامل مؤثر در کارآفرینی دانش‌آموختگان ،پیش­بینی میزان کارآفرینی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ،آموزش ،تحلیل عوامل مؤثر در کارآفرینی ،پژوهش­های ،ویژگی­های دانش­آموختگان و میزان کارآفرینی ،متغیر ،آموزش کارآفرینی ،موفقیت ،اجتماعی ،فارغ­التحصیلان ،بازرگانی

در عصر پیچیده, رقابتی و نامطمئن جهانی شدن, تنها از طریق استفاده از نتایج پژوهش­هاست که می­توان راه­حل­ها و راهنمایی­های لازم را برای حل مسائل مورد نیاز جامعه کشف و ارائه نمود. از آن‌جا که کارآفرینی به عنوان یک عامل کلیدی رشد و توسعه اقتصادی, اجتماعی و فرهنگی کشورها شناخته شده است, پژوهش­های مرتبط با آن، واجد اهمیت بسیار است. این پژوهش یکی از مهم­ترین موضوعات مرتبط با کارآفرینی، یعنی رابطه و همبستگی بین ویژگی­های تحصیلی, مدیریتی, محیطی, جمعیت­شناختی و روان­شناختی دانش­آموختگان و میزان کارآفرینی آنان را مورد بررسی و مطالعه قرار داده است. بدین منظور، ابتدا خلاصه­ای از مفاهیم و یافته­های بنیادی 50 سال اخیر, در خصوص کارآفرینی ارائه و سپس نقش هر یک از این مؤلفه­ها در پیش­بینی میزان کارآفرینی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، مشخص گردیده است. در انجام این پژوهش از روش‌های تحقیق توصیفی و همبستگی استفاده شده است. همچنین گردآوری اطلاعات و داده­ها به روش کتابخانه­ای و پرسش­نامه بوده است. ابزار گردآوری داده­ها یک پرسش­نامه 84 سؤالی (در مجموع با زیرپرسش­ها 165 سؤال) بوده و مورد بررسی جامعه (متشکل از دانش­آموختگان شش رشته از شش دانشکده دانشگاه تهران در سال­های 1370 تا 1380 در مقطع کارشناسی) 2819 نفر و حجم نمونه 315 نفر و حجم نمونه بازآزمایی 30 نفر بوده است. برای این منظور، داده­های فارغ‌التحصیلان گردآوری گردیده­, آن‌گاه با استفاده از روش­های آماری رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر و روش لیزرل[1] به طراحی مدل پرداخته شده است. امید است که این پژوهش بتواند برای توسعه کارآفرینی، مورد استفاده­ی اساتید محترم, مراکز کارآفرینی, دانش­آموختگان و دانشجویان دانشگاه­ها و علاقه­مندان به کارآفرینی قرار گیرد.

خلاصه ماشینی:

"آموزش در مورد خلاقیت, نوآوری, تدوین طرح تجاری[1], تدوین استراتژی بازاریابی؛ متناسب بودن دروس و برنامه­های آموزشی رشته تحصیلی با نیازهای بازار کار و جامعه، ارتقای توانمندی­ها و قابلیت­های فارغ­التحصیلان، فراهم آوردن پایه­ها و شرایط لازم برای کارآفرینی و خوداشتغالی دانش­آموختگان، ارائه دانش فنی لازم جهت طراحی و ساخت کالا, طراحی و احداث واحد تولید، مجهز بودن دانشکده از نظر بودجه, ساختمان, تجهیزات, امکانات و کادر علمی، نیازسنجی در ارائه دروس و نظرسنجی از دانشجویان، دسترسی دانشجویان به استادان مشاور در انتخاب دروس و آگاهی از آخرین نیازها و وضعیت بازار کار، رهنمودها و ضوابط و ملاک­ها در انتخاب دروس و حوزه آزادی عمل و انعطاف، ایجاد ارتباط بین فارغ­التحصیلان قدیم و جدید با دعوت برای سخنرانی و بحث و گفت وگو جهت بهره­مند شدن از تجارب آنان، ارائه دروسی در زمینه راه­اندازی و مدیریت کسب­وکارهای کوچک, بازاریابی, امور مالی و بازرگانی، انجام دادن پروژه­های تحقیقاتی در مورد ایجاد کسب و کارهای جدید و مرتبط با رشته­ تخصصی خود، تسهیل آشنایی و ارتباط با سازمان­های تخصصی در زمینه دستیابی به سرمایه و مشاوره­های مدیریتی, حقوقی, مالی, بانکی, بیمه, مالیاتی، ترغیب و جذب فارغ­التحصیلان به کارآفرینی __________________________ [1] . حجم نمونه آماری این تحقیق به روش نمونه­گیری تصادفی (استفاده از قواعد جداول اعداد تصادفی) تعداد 315 نفر (به ازای هر متغیر مستقل، حداقل 31 نمونه) و حجم نمونه بازآزمایی 30 نفر (از هر رشته، پنج نفر) از فارغ التحصیلان شش رشته الکترونیک ، طراحی صنعتی, حقوق قضایی، زبان و ادبیات روسی، علوم اجتماعی(گرایش تعاون)، جغرافیا (گرایش شهر و روستا)، (از دانشکده­های فنی، هنرهای زیبا، حقوق، زبان­های خارجی، علوم اجتماعی و جغرافیای دانشگاه تهران) را در بر گرفته است که دارای تحصیلات کارشناسی در رشته­های خود بوده و به استخدام سازمان­های دولتی و یا شرکت­های خصوصی درآمده­اند و یا به ایجاد کسب­وکارهای جدید و نوپا اقدام نموده­اند و حدودا دارای میانگین استخدامی وکسب­وکاری برابر با 5 سال بوده و عده­ای نیز جویای کار می‌باشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.