Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با افت تحصیلی دانش آموزان متوسطه و تعیین سهم عوامل

نویسنده:

ISC (34 صفحه - از 147 تا 180)

کلیدواژه ها : بهره‌وری ،افت تحصیلی ،چشم‌انداز جامعه پذیری اجتماعی ،مدل سرمایه انسانی

کلید واژه های ماشینی : دانش‌آموزان ،افت تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه ،افت تحصیلی ،اجتماعی ،افت تحصیلی دانش‌آموزان ،آموزش و پرورش ،دانش‌آموزان دوره متوسطه استان قم ،افت تحصیلی دانش‌آموزان دوره ،شغلی ،سوال ،سازمان آموزش و پرورش ،عوامل ،جوانان ،دبیرستان ،جامعه ،بررسی عوامل اجتماعی مرتبط ،سازمان ،استان قم ،بیماری ،دوره متوسطه رابطه وجود ،خانواده ،رابطه ،قبولی ،ناحیه ،افت تحصیلی در دوره ،منطقه ،تحقیق ،دانش‌آموزان قبولی و مردودی ،آموزش و پرورش استان قم ،استان قم در سال تحصیلی

در عصر حاضر مدل‌هایی برای افزایش عملکرد و پاسخگویی سازمان‌ها در نظر گرفته شده که رسالت سازمان را با اهداف قابل سنجش و ارزیابی عملکرد به هم پیوند می‌دهند و صرفه جویی‌, کارآیی و اثربخشی در کانون توجه آن‌ها قرار دارد. سازمان‌های آموزشی اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالی از این نظر مهمند که خدمات آن‌ها تمام اقشار جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و کاهش بهره‌وری آن‌ها هم نوعی خسارت ملی و اجتماعی است؛ بنابراین شناخت عواملی که بهره‌وری این موسسات را کاهش می‌دهند (و در رأس آن‌ها افت تحصیلی), همواره دغدغه اصلی دست‌اندرکاران این سازمان‌های بزرگ بوده و هست. افت تحصیلی مختص آموزش و پرورش نیست و دانشگاه‌ها را هم در برمی‌گیرد؛ اما تحقیق حاضر که به بررسی نوع و سهم عوامل اجتماعی اثرگذار بر افت تحصیلی دانش‌آموزان دور‌‌ة متوسطه پرداخته, از این نظر اهمیت دارد که توانسته است سهم عوامل را با تحلیل ممیزی[1] مشخص سازد و 3 متغیر مرتبط با افت تحصیلی را که عبارتند از: میانگین نمرات, برتری رابطه بر قانون در جامعه و تصویر آینده شغلی دانش‌آموزان, شناسایی کند. نتایج این تحقیق, باید مورد توجه دقیق و عمیق دست اندرکاران سازمان‌های آموزش و پرورش و آموزش عالی و مدیران عالی جامعه قرار گیرد تا آن‌ها بتوانند با استفاده از یافته‌ها و پیشنهادهای تحقیق از ضایعات افت تحصیلی و ضایعاتی که به تبع آن بر جامعه تحمیل می‌شود در حد امکان جلوگیری نمایند.

خلاصه ماشینی:

"3-1: نتایج حاصل از بررسی سوال شماره3: سوال شماره 3 تحقیق این‌گونه مطرح شده بود: «آیا بین نوع استفاده از برنامه تلویزیون و افت تحصیلی در دوره متوسطه رابطه وجود دارد؟» پاسخ‌های داده شده و سوال شماره 11 پرسشنامه که برنامه‌های تلویزیونی را به آموزشی, مذهبی, ورزشی, طنز, فیلم سینمایی و سایر برنامه‌ها تقسیم نموده حاکی از آن است که نوع استفاده از برنامه‌های تلویزیونی با افت تحصیلی رابطه دارد؛ یعنی قبولی‌ها بیش‌تر از مردودین فیلم‌های علمی, آموزشی (5,8% در برابر 7,5%) و کم‌تر از آن‌ها برنامه‌های ورزشی (15% نسبت به 5,16%) مشاهده می‌کنند. 5-1: سوال شماره 5 تحقیق: «آیا بین نوع استفاده از مطبوعات (روزنامه‌ها و مجلات) و افت تحصیلی در دوره متوسطه رابطه وجود دارد؟ بررسی‌ها نشان می‌دهند که دانش‌آموزان قبولی بیش‌تر به مطالعه منابع علمی گرایش نشان داده‌اند (6,20%) و دانش‌آموزان مردودی در این مورد درصد کم‌تری دارند (5,15%)؛ اما در مورد مطالب و منابع ورزشی گرایش دانش‌آموزان قبولی کم‌تر است (1,19%) و گرایش دانش‌آموزان مردودی بیش‌تر می‌باشد (3,28%). 6-1: نتایج حاصل از بررسی سوال شماره 6: آیا بین میزان زمان استفاده از مطبوعات و افت تحصیلی در دوره متوسطه رابطه وجود دارد؟ مراجعه به یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که بین نظرات دانش‌آموزان قبولی و مردودی از نظر زمان مصرف شده برای مطالعه مطالب غیر درسی و مطبوعات تفاوت معناداری وجود ندارد. 7-1: نتایج حاصل از بررسی سوال شماره 7: آیا بین اعتیاد اعضای خانواده و افت تحصیلی در دوره متوسطه رابطه وجود دارد؟ در این مورد یعنی میزان رابطه اعتیاد برخی از اعضای خانواده با افت تحصیلی, با توجه به یافته‌های تحقیق تفاوت دیدگاه‌های دانش‌آموزان قبولی و مردودی معنا‌دار است و قبولی‌ها بیش‌تر وجود فرد معتاد را موجب برهم خوردن آرامش فکری و تاثیر منفی بر ارتباط اجتماعی می‌دانند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.