Skip to main content
فهرست مقالات

ارباب رجوع و مدیریت (وظایف متقابل)، نقش بسترها در انجام دادن وظایف

نویسنده:

ISC (22 صفحه - از 181 تا 202)

کلیدواژه ها : وظایف مدیران ،وظائف ارباب رجوع ،وظایف اخلاقی ،وظایف حقوقی

کلید واژه های ماشینی : مدیران، مدیریت، وظائف مراجعین نسبت به مسئولین، وظایف، مراجعین، مسئولین، ارباب‌رجوع، اداره، مادی، ارباب‌رجوع و مدیران، ارباب‌رجوع نمونه‌هایی از وظائف مراجعین، مسؤولین، وظائف مسئولین در رابطه، مسؤولیت، ارباب‌رجوع و مدیریت، سازمان، آبروی، وظائف مدیران و مسئولان، وظایف مدیران , وظائف ارباب‌رجوع، حق، ارزیابی مسئولین تأثیرگذار، ارباب‌رجوع نسبت به مدیری، ارزیابی‌ها مسؤول و مدیر مجموعه، فرهنگ، وظایف اداری مدیران و اخلاق، مجموعه، وظایف ارباب‌رجوع نسبت به مدیران، بسترهای متفاوت در ارزیابی مدیران، برخورد با ارباب‌رجوع، اجتماعی

یکی از مباحثی که در مدیریت مورد توجه همگان است وظائف مدیران و مسئولان در مقابل ارباب رجوع است و در این زمینه مطالب زیادی نوشته شده و حتی در ارزیابی‌های مسئولین یکی از جهات موثر همین است که شخص در برخورد با ارباب رجوع و جلب رضایت آنان چگونه عمل می‌کند. و اما وظائف مراجعین نسبت به مسئولین که آنهم دارای اهمیت است کمتر مورد توجه قرار گرفته است. همچنین در نظر داشتن بسترها و زمینه‌های مدیریت که در ارزیابی مسئولین تأثیرگذار است باید مورد توجه قرار گیرد. در مقاله حاضر بعد از اشاره به بعضی وظائف مسئولین در رابطه با ارباب رجوع نمونه‌هایی از وظائف مراجعین نسبت به مسئولین و همینطور لزوم توجه به بسترهای متفاوت در ارزیابی مدیران مورد بحث واقع شده است.

خلاصه ماشینی: "البته منظور این نیست که نیروی انسانی و یک مدیر مسؤول در همه جهات همانند ابزاری مادی است که در مصرف و نوع آن باید مراقبت خاص داشت؛ چون در این‌جا شخص با درک و شعور و قدرت مناسب از خود نگهداری و دفاع می‌کند برخلاف ابزار مادی اداری؛ ولی در بعضی جهات ممکن است نیروی انسانی بدون اطلاع و یا اختیار خود مورد تعرض و سوء استفاده دیگران واقع شود و در هر صورت برای افرادی که از او کاربردی غیرمعقول دارند همان شأن استفاده نامعقول از سایر امکانات عمومی را خواهد داشت و در اصل مسؤولیت و مشروعیت هر دو مورد مشترک است و در آیین مقدس اسلام به این نوع مسئولیت توجه شده است که در بخش وظایف ارباب رجوع نسبت به مدیران به آن اشاره خواهد شد. در انتخاب مدیران و همین طور در ادامه کار و عزل و نصب آنان نوع رفتار و شیوه آنان در برخورد و جلب رضایت ارباب رجوع ملاک اصلی ‌باشد و لذا بیش‌ترین مباحث اخلاقی و بعضا حقوقی به عنوان وظایف مدیریت در رابطه با ارباب رجوع مطرح می‌شود, یکی از ملا‌ک‌های عمده در ارزیابی‌های مدیران نیز وظیفه‌شناسی مسؤولین و مدیران نسبت به مراجعین است و بر این اساس در خطابه‌ها و پیش از آن در آثار و نوشته‌ها وظایف مختلف مدیران در مقابل ارباب رجوع مورد بحث و گفت‌گو قرار می‌گیرد, در حالی‌که صحت عملکرد و انجام وظیفه مدیر در یک بعد مربوط به نوع عملکرد و روش مراجعین می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.