چکیده:
ارتقای عملکرد یکی از چالشهای سازمانهای بخش خصوصی, دولتی و عمومی است. یکی از
رویکردهای استراتژیک سازمانها برای نیل به عملکرد بالا و دستیابی به موفقیتهای
چشمگیر, کارآفرینی سازمانی است. در این مقاله, سازمانهای کارآفرین معرفی میشوند و
دلایل انتخاب رویکرد کارآفرینی توسط سازمانهای خصوصی و دولتی بیان میشود. انتخاب
یک رویکرد زمانی برای سازمان اثربخش است که بتواند نتایج آن را ارزیابی کند و با
مدیریت صحیح, هدفهای سازمانی را تأمین نماید. معرفی معیارهای ارزیابی عملکرد
کارآفرینی سازمانی و ابزار مدیریت استراتژیک کارآفرینی بحثهای بعدی مقاله است.
معرفی مدل مدیریت و ارزیابی عملکرد کارآفرینی جمعبندی مطالب این مقاله است.
خلاصه ماشینی:
"2002) : · ساختار سازمانی ارگانیک · مخاطرهپذیری معقول · استراتژی تهاجمی · سرمایهگذاری در تحقیق توسعه · اعتقاد مدیران و کارکنان به چشمانداز و هدفهای مشترک · سنجش عملکرد در مقایسه با چشمانداز یا دورنمای سازمانی · ارزیابی عملکرد مبنای تصمیمگیریهای منابع انسانی · تغییرپذیری و انطباقپذیری بالا · شایستگیهای اساسی در منابع انسانی · رهبری مبتنی بر چشمانداز · صمیمیت با مشتریان · تأکید بر ارزشهای سازمان · فرهنگ سازمانی حامی یادگیری, نوآوری و تغییر عوامل مؤثر در کارآفرینی سازمانی کارآفرینی سازمانی یک نوع رفتار سازمانی است.
2002): · محدودیت منابع · مشکلات اجتماعی · روند کوچکسازی دولت · فشارهای سیاسی/ رقابتهای سیاسی · روند رو به رشد الزام مدیران به پاسخگویی در برابر عملکرد · ناکارآمدی روشهای سنتی مدیریت دولتی · برنامههای توسعه ملی و محلی · تغییرات سریع محیطی · حفظ نیروی انسانی کارآمد در هر دو بخش خصوصی, دولتی و عمومی, کارآفرینی سازمانی, استراتژی حفظ بقای سازمان, نیل به عملکرد بالاتر و رشد آن است.
معیارهای ایجاد زمینهها و ساختارهای لازم برای توسعة کارآفرینی در سازمان هر کدام از این دو دسته معیار شامل معیارهای متعددی است که در ادامه میآید: معیارهای نتایج و پیامدهای عملکرد سازمانی عبارتند از: الف- نتایج مالی: 1.
[به اسکن مراجعه شود] چرخه زندگی سازمان و معیارهای ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانها بر حسب نوع فعالیت خود, دارای چرخه زندگی هستند, وقتی سازمانی یک محصول را ارائه میکند, دارای مراحل زیر در چرخه زندگی است: معرفی, رشد, بلوغ, وضع ثابت و افول.
"Entrepreneurship Strategy Making And Firm Performance": tests of contingency and confegurational models; strategic management journal."