چکیده:
تکمتغیره)مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت نتایج نشان داد که ویژگیهای سازمان آموزش و پرورش در حیطهء فردی و سازمانی با ویژگیهای سازمان یادگیرنده انطباق دارد،ولی در حیطهء گروهی انطباق ندارد.تلقی افراد از سازمان یادگیرنده نیز فقط در حیطهء فردی برحسب سابقهء تدریس تفاوت معناداری را نشان داد. این تحقیق،میزان انطباق ویژگیهای سازمان آموزش و پرورش شهر اصفهان با ویژگیهای سازمان یادگیرنده را در سه حیطهء فردی،گروهی و سازمانی مورد بررسی قرار داده و در صدد تعیین تفاوت در نحوهء تلقی پاسخگویان برحسب سن،میزان تحصیلات و سابقهء تدریس از سازمان آموزش و پرورش،به عنوان سازمان یادگیرنده بوده است. روش تحقیق،توصیفی از نوع پیمایشی است و جامعهء آماری پژوهش را کلیهء دبیران دبیرستانهای دخترانهء نواحی پنجگانهء آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 85-1384 تشکیل دادهاند که به روش تصادفی خوشهای و از طریق فرمول انتخاب حجم نمونه،تعداد 260 نفر از نواحی 2،3 و 4 انتخاب شدند.از این تعداد 18 نفر به سؤالات پاسخ کامل ندادند و بنابراین از تحقیق کنار گذاشته شدند و 242 نفر در پژوهش شرکت کردند.ابزار جمعآوری اطلاعات،پرسشنامهء ابعاد سازمان یادگیرنده
خلاصه ماشینی:
"سؤال 3-سازمان آموزش و پرورش شهر اصفهان به چه میزان با ویژگیهای سازمان یادگیرنده در سطح سازمانی انطباق دارد؟ جدول 6-میانگین و انحراف معیار و تعداد آزمودنیها در حیطهء سازمانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول 6 نشان داد که میانگین نمرات حیطهء سازمانی 3/821 و انحراف معیار آن 0/966 است.
سؤال 4-آیا تفاوتی بین تلقی پاسخدهندهها،از سازمان آموزش و پرورش،به عنوان سازمان یادگیرنده برحسب ویژگیهای جمعیتشناختی آنها(میزان تحصیلات،سوابق تدریس،سن)وجود داشته است؟ جدول 8-نتایج آزمون تحلیل واریانس یکطرفه برای مقایسهء آزمودنیها بر حسب سطوح تحصیل (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج حاصل از جدول 8 نشان داد که در هیچ یک از حیطهها(فردی،گروهی، سازمانی)مقدار F مشاهده شده با 0/50 P معنادار نیست.
جدول 9-نتایج آزمون تحلیل واریانس یکطرفه برای مقایسهء آزمودنیها بر حسب سابقهء تدریس (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول 9 نشان میدهد که در حیطهء گروهی و سازمانی مقدار F مشاهده شده با 0/50> P معنادار نیست،یعنی در این دو حیطه افراد برحسب سابقهء تدریس، تلقی متفاوتی از سازمان آموزش و پرورش،به عنوان سازمان یادگیرنده نداشتند،اما در حیطهء فردی مقدار F مشاهده شده 2/555 با 0/50> P معنادار است.
بحث و نتیجهگیری نتایج پژوهش نشان میدهد میانگین نمرات حیطهء فردی به طور معناداری از میانگین فرضی آزمون بالاتر بوده است به عبارت دیگر ویژگیهای سازمان آموزش و پرورش شهر اصفهان در حیطهء فردی با ویژگیهای سازمان یادگیرنده انطباق دارد این مسأله ممکن است ناشی از علاقهمندی و توجه کارکنان در ارتقا بخشیدن به کیفیت مهارتها و قابلیتهای مورد نیاز خود در ایجاد محیطی یادگیرنده باشد."