چکیده:
تفاوت معنادار وجود دارد.آموزش شهروندی و آشناسازی دانشآموزان با حقوق شهروندی،زمینه و بستر مناسب را برای یک شهروند خوب بودن،برقراری نظم و امنیت در جامعه،افزایش میزان مشارکت مدنی افراد،رعایت حقوق سایر شهروندان و ارتقای فضیلت جامعهء شهری میسر میکند و سطح فرهنگ،اندیشه و معلومات افراد را بالا میبرد.هدف این پژوهش بررسی شیوههای آشناسازی دانشآموزان دورهء متوسطه با حقوق شهروندی است.جامعهء آماری پژوهش 1980 دانشآموز دورهء متوسطهء شهرستان فریدونشهر در سال تحصیلی 84-83 است که از میان آنها 290 نفر به عنوان نمونه به شیوهء تصادفی ساده انتخاب شدهاند.روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و ابزار اندازهگیری پرسشنامهء
خلاصه ماشینی:
"سؤال 1-آموزشهای اقتصادی-مالی تا چه اندازه در آشناسازی دانشآموزان با حقوق شهروندی مؤثراست؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) یافتههای جدول 1 نشان میدهد که t مشاهده شده از مقدار بحرانی جدول در سطح خطای 1 درصد بزرگتر است،بنابراین آموزشهای اقتصادی-مالی بیش از سطح متوسط دانشآموزان را با حقوق شهروندی آشنا میسازد.
سؤال 2-آموزشهای فرهنگی تا چه اندازه در آشناسازی دانشآموزان با حقوق شهروندی مؤثر است؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول 2 نشان میدهد که t مشاهده شده از مقدار بحرانی جدول در سطح خطای 1 درصد بزرگتر است،بنابراین آموزشهای فرهنگی بیش از سطح متوسط دانشآموزان را با حقوق شهروندی آشنا میسازد.
سؤال 3-آموزشهای اجتماعی تا چه اندازه در آشناسازی دانشآموزان با حقوق شهروندی مؤثر است؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس یافتههای جدول 3، t مشاهده شده از مقدار بحرانی جدول در سطح خطای 1 درصد بزرگتر است،بنابراین آموزشهای اجتماعی بیش از سطح متوسط دانشآموزان را با حقوق شهروندی آشنا میسازد.
سؤال 4-آموزشهای اداری-سیاسی تا چه اندازه در آشناسازی دانشآموزان با حقوق شهروندی مؤثر است؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به اینکه t مشاهده شده در جدول 4 از مقدار بحرانی جدول در سطح خطای 1 درصد بزرگتر است،بنابراین آموزشهای اداری-سیاسی بیش از سطح متوسط دانشآموزان را با حقوق شهروندی آشنا میسازد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتایج جدول 5، t مشاهده شده در سطح P>0/01 معنادار است، بنابراین تأثیر انواع آموزشها در آشناسازی دانشآموزان با حقوق شهروندی یکسان نیست و بیشترین آموزشها مربوط به آموزشهای اجتماعی و کمترین آموزشها مربوط به آموزشهای اقتصادی-مالی است."