خلاصه ماشینی:
"بهشت گمشده و زندگی روزمره آنچه باید در اینجا بار دیگر بدان اشاره کنیم،این است که کمابیش به مدت هزار سال نیروی عمدهء آفرینندهء تمدن غرب،مسیحیت بود و در بسیاری از موارد با وجود تحریفاتی که صورت گرفته بود، نقاشان،موضوع و مضامین دینی را تصویر میکردند که این امر با نهضت شمایلشکنی آسیب دید.
بعد از وی، "فرانسوا بوشه"نیز به شیوهء او کار کرد که موضوعات آثارش عبارتند از عشقهای زیرکانه و موذیانه، هرزگی و شهوترانی و حقهبازی،"فراگونار"نیز از کسانی بود که راه واتئو را ادامه داد و تا آنجا پیش رفت که آزادی و سیال بودن خطها و رنگها و زیبائی صوری آدمها و اشیاء در آثار او،جائی برای مفهوم و اندیش باقی نمیگذارند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) مناقشه عقل و حس همانگونه که اشاره شد،سیر نزولی جایگاه هنر غربی را با ورود موضوع و مضامین دنیای شرک یونان و روم قدیم و زدودن موضوعات دینی و با "تحریف هنری"آنها و همچنین دلمشغولی نقاشان و پیکرهسازان به مسائل صوری و تکنیکی،میتوان در آثار نقاشی و مجسمهسازی دید.
مانه در پرده"نهار در سبزه زار"که از تصویر حکاکی شدهای از روی نقاشی رافائل-و آنهم از نقش برجستهء سنگی رومی(خدایان دریا)گرفته شده بود و گروهی از خدایان اساطیری را نشان میداد-پردهای امروزین بوجود آورد که در آن پیکر زنی پرهنه(که لخت مینماید تا برهنه)را در کنار مردان لباس پوشیده قرار داد و به قولی با این کار، خدایان و الهههای باستانی را به پارک"بوا دو بولوین" در غرب پاریس نقل مکان داد."