Skip to main content
فهرست مقالات

سنخیت و جذب در مثنوی مولوی

نویسنده:

(6 صفحه - از 56 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : جنس، مولانا، جنسیت، جذب، سنخیت، مور، جذب در مثنوی مولوی، ایمان، انبیا، گرایش

خلاصه ماشینی:

"زین سبب آمد سوی اصحاب، کلب هست صورت‌ها حبوب و مور قلب زان شود عیسی سوی پاکان چرخ بد قفس‌ها مختلف، یک جنس فرخ (م/6/2960-2961) مطابق قاعده جذب جنس- که انواع آن را پیشتر متذکر شدیم- مولانا مصادیقی از جذب جنس را این‌گونه بیان می‌کند: - انبیا چون جنس روحند و ملک مر ملک را جذب کردند از فلک باد جنس آتش است و یار او که بود آهنگ هر دو برعلو باز آن جان‌ها که جنس انبیاست سوی ایشان کش‌کشان چون سایه‌هاست زانکه عقل غالب است و بی‌زشک عقل جنس آمد به خلقت با ملک و آن هوای نفس غالب بر عدو - نفس جنس اسفل آمد، شد بدو بود قبطی جنس فرعون ذمیم بود سبطی جنس موسی کلیم بود هامان جنس‌تر فرعون را برگزیدش برد تا صد سرا لاجرم از صدر تا قعرش کشید که ز جنس دوزخند آن دو پلید (م/4/269-276) قابل ذکر است، راه شناسایی هم جنس واقعی در منظر مولانا، خرد و وحی‌القلب است، که پیران حقیقت بین از آن بهره‌مندند. (15) گفت طفلی را برآور هم به بام تا ببیند جنس خود را آن غلام سوی جنس آید سبک از ناودان جنس بر جنس است عاشق جاودان زن چنان کرد و چو دید آن طفل او جنس خود، خوش خوش، بدو آورد رو سوی یار آمد ز متن ناودان جاذب هر جنس را هم جنس‌دان ز آن بود جنس بشر پیغمبران تا به جنسیت رهند از ناودان (م 4/2664-2668) در ادامه، چنان که پایبندی مولانا به جر جرار کلام است، علت عروج حضرت ادریس و عیسی(ع) به گردون و فرود آمدن هاروت و ماروت به زمین و گرایش کافران به شیطان را متذکر می‌شود، که همان جنسیت اصلی آنان است."

صفحه:
از 56 تا 61