Skip to main content
فهرست مقالات

مراحل شکل گیری تحقیق در ارتباطات

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : ارتباطات، رسانه‌ها، شکل‌گیری تحقیق در ارتباطات، علم ارتباطات، مطبوعات، شکل‌گیری، تحقیقات، روزنامه‌ها، رادیو، تلویزیون

خلاصه ماشینی:

"به عنوان نمونه، یکی از این روش‌های انتخاب شده نظام‌مند «اثرات سوم شخص» ) Third- Person Effects( نام داشت که بنابر آن، مخاطبان تحت تأثیر یک رسانه به تعاملی باورگونه روی می‌کنند و به خاطر شکل گرفتن حالات اقناعی آن، به شدت بخشی پیام عینی در بین دیگران، می‌پردازند (دیویسیون(1)، 1983؛ هاید(2)، 1994؛ ایزنشتاین(3)، 1983؛ هوف(4)، 1998؛ و غیره) برای درک مطلوب از فرایند تاریخی تحقیقات ارتباطی، چهار دوره متفاوت را از نظر می‌گذرانیم (جدول 1-2). (لاسول(19)، 1927) نمودار (2-3) بیانگر آن است که موضوعات تحقیقاتی اقناع و تغییر نگرش سربازان آمریکایی در جنگ جهانی دوم، مطالعه آقای بیگوت در القاء حس یهودستیزی، انتخاب مردم در اثر پیام رسانه‌ها برای برگزیدن ریاست جمهوری، مطالعات رأی گیری، نفوذ شخصی و تأثیر میان فردی رأی دهندگان، تأثیرات ارتباط جمعی از طریق عوامل میانجی به عنوان شروط لازم و کافی، باعث کشف و ظهور «الگوی تأثیرات محدود»( Limited Effects Model) می‌شود و بعدها دوره‌ای برجسته تلقی شده و مورد نظر قرار می‌گیرد. «اجتماعی علمی» ) Scientific Community( در حوزه ارتباطات، سال‌های متمادی است که از جنبه «تحقیق عمل‌نگر» ) Action Research( به منظور درک ریشه‌های تاریخی تحقیقات ارتباطی، به نقش تأثیرگذار «آغازگران» و ابعاد اجتماعی- علمی آن، اشاره می‌کند و با طرح متقن پرسش‌های ذیل می‌کوشد تا پاسخ‌های در خور توجهی بیابد: 1- چه کسانی «ارتباط پژوهی» را برای نخستین بار پدید آوردند؟ «بنیان‌گذاران» ) Founders( یا «پیشگامان» ) Pioneers«، «پیشروان»، ) Precursors « «پیام‌آوران» ) Forerunner«، «پیشتازان و ) Forefathers«، «نوآوران» ) Innovators «، «آغازگران» ) Beginners«، «ابداع گران» ) Inventors( چه کسانی بوده‌اند؟ 2- کدام مکاتب علمی، انتقادی، تحلیلی بیشترین تأثیر را بر علم ارتباطات گذاردند؟ مکتب شیکاگو یا مکتب فرانکفورت؟ مکتب پالو آلتو یا مکتب بیرمنگام؟ مکتب ژنو یا مکتب آیووا؟ مکتب گشتالت یا مکتب وین؟ و..."

صفحه:
از 42 تا 47