Skip to main content
فهرست مقالات

سخن سردبیر: تاریخ جهانی و جهان ایرانی

نویسنده:

خلاصه ماشینی:

"صورت اصلی این طرح همان است که ابتداد در متون دینی زرتشتی و سپس در شاهنامه فردوسی منعکس شده و تا زمان تألیف جامع التواریخ رشید الدین فضل الله تداوم یافته است قدرت و استحکام علمی بی‌بهره نبود چون با غلبه غیر قابل انکار آن در عرصه سیاست و اقتصاد و تکنولوژی همراه بود،کم‌کم در سراسر جهان پذیرفته شد. روایتی که ایرانیان از تاریخ خود داشتند و نمونه‌ای از آن شاهنامه فردوسی است،با یافته‌های جدید تاریخی اروپاییان انطباقی نشان نمی‌داد؛لذا افسانه و اسطوره تلقی شد و از عرصه تاریخ‌نگاری رسمی و علمی کنار گذاشته شد در نتیجه فقط ارزش ادبی و حماسی برای آن قائل شدند و از محتوای علمی و تاریخی آن سخت غفلت گردید. این تلاشی بود که از روایتی که ایرانیان از تاریخ خود داشتند و نمونه‌ای از آن شاهنامه فردوسی است،با یافته‌های جدید تاریخی اروپاییان انطباقی نشان نمی‌داد؛لذا افسانه واسطوره تلقی شد و از عرصه تاریخ نگاری رسمی و علمی کنار گذاشته شد. بدین ترتیب در نگارش تاریخ ایران،در مجموعه تاریخ جهانی باستان مأخذ اصلی اروپاییان صرفا منابع اروپایی قرار گرفته و روایات ملی ایرانیان که در متون تاریخی،حماسی و دینی آنان منعکس شده بود مورد توجه واقع نشد. برای توسعه تحقیقات تاریخی محروم هستیم،که هیچ تلاش پرداختن به تاریخ جهانی به عنوان بستر اصلی اندیشه تاریخی ضرورتی است که ما از آن غافل هستیم و این خود می‌تواند از دلایل اصلی تابسندگی اندیشه تاریخی در تفکر معاصر ما به شمار آید سازماندهی شده و متولی متمرکزی برای حفاظت از میراث معنوی تاریخی و نیز متون و روش‌ها و عرصه‌های ضروری تاریخ‌نگاری نداریم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.