خلاصه ماشینی:
"» (ص 60) با توجه به وجود وام واژههای آریایی در زبانهای فنلاندی- مجاری که زمان برخود گویندگانشان با ایرانیان به هزاره پنجم پیش از میلادی میرسد-و وجود وام واژههای ایراین کهن در زبانهای سومری-که قدمت آن به هزار چهارم پیش از میلادی میرسد-اکدی&%09013JTKG090G% (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمای شهر سیلک (بازسازی گیرشمن) و دیگر زبانهای سامی و نیز انبوه نامهای جغرافیایی دارای ریشه آریایی در خاور نزدیک،نویسنده به این نتیجه میرسد که برخلاف آن چه در برخی از نظریههایی که در بالا بدانهااشاره رفت گفته میشود،«اروپا نمیتواند خاستگاه آریاییان بوده باشد،بلکه این خاستگاه را باید در خاور جستجو کرد.
به باور درخشانی چنین نیز میباشد و نام فلزها و سنگهای پربها و دیگر فرآوردههای ایرانی از ریشۀ آریایی برخاسته و به گونۀ وام واژه در زبانهای کهنی چون سومری، اکدی و مصری باستان ثبت شدهاند که این نیز خود نشان آشکاری از حضور دیرین آریاییان در خاور نزدیک است.
»(ص 501) در این کتاب از اقوام آریایی بسیاری سخن به میان میآید که شاهدهای مختلف زبانی و نگارگری به حضور دیرین آنها در ایران، میانرودان،آسیای کوچک ،سوریه،فلسطین و مصر اشاره میکنند: یکی از قومها قوم کاشی است که در این پژوهش توجه بیشتری کارل پوپر بر این باور است که برخورد یونانیان با ایرانیان باعث به وجود آمدن نگاه انتقادی و روشنگر نسبت به جهانبینی و فرهنگ سنتی در میان یونانیان و پیدایش نگاهی نوبه علوم طبیعی و کوشش در راستای دریافت ساختار جهان و علت رویدادهای طبیعی ورود فرهنگ ایران به یونان گردید به آن معطوف شده است،چرا که«از این قوم بیشترین آثار فرهنگی،مدنی و تاریخی در منابع بیگانه دوران کهن ثبت شده و به ما رسیده است."