خلاصه ماشینی:
"یک دانشآموز ممکن است که هیچگاه در زندگی به بعضی از کلمهها یا شعرهای دشوار کتاب فارسی برنخورد و به کارش نیاید،اما پیوسته به نوشتن نیاز دارد یک «رسید»یا تقاضای ساده برای گرفتن پروندهء تحصیلی و نامههای اداری یا خصوصی تا زیباترین نوشتههای ادبی و مقالات تحقیقی، نشان میدهد که هرکس در هر پایهای از سالهای عمر و در هر درجهای از رشد علمی، عقلی و فرهنگی،خواه ناخواه نمونههایی از این نوشتهها را مینویسد و از آن بهره میگیرد.
2-تدریس انشاء البته اغلب دبیران فاضل و باتجربه،خود میدانند که در هر مورد چگونه عمل کنند،اما برای راهنمایی بعضی از همکاران،طرح زیر را برای تدریس انشاء پیشنهاد میکنیم: الف-فایدهء نگارش در آغاز باید توجه دانشآموزان را به این نکته جلب کنیم که نگارش در تمام مراحل زندگی مورد نیاز آنان است.
در روشی که اکنون معمول است،21 نمره برای نوع تفکر در نظر گرفته شده است و چون دانشآموزان با توجه به افکار دبیر خود،میدانند چه بنویسند تا دبیر،نوشتهء آنان را بپسندد،تقریبا همه،این 21 نمره را بدست میآورند،درحالیکهممکن است اگر نوشتهء آنان را به مفهوم اخص کلمه، موردنظر قرار بدهیم،کوچکترین ارزشی نداشته باشد.
اگرچه این کار در مواردی میتواند سودمند باشد،عیوبی چند نیز دارد که بهتر است از آن دوری کنیم: الف-ممکن است که شکل واقعی انشاء با آنچه که خوانده میشود،یکسان نباشد و حتی مواردی دیده شده است که دانشآموز چیزهایی را خوانده که اصلا ننوشته بوده است و همچنین است مواردی که کلمهای عامیانه نوشته شده باشد،اما به صورت صحیح خوانده شود."