خلاصه ماشینی:
"جمعآوری آیات اخلاقی یا وصفی قرآن(مانند آیاتی که در وصف شب و خورشیدو ماه و طبیعت آمده است)یا احادیث معروف و یا مثلهای رایج تشویق کنیم تا علاوه بر افزودن به اندوختهء ذهنی آنان،کاربرد مناسب آنها را نیز در موارد گوناگون به آنان نشان دهیم.
ی-کمک دیگر در این مورد،این است که هنگام تعیین موضوع انشاء،دانشآموزان را در انتخاب هر موضوع دلخواهی از میان موضوعات یک محدوده آزاد بگذاریم؛مثلا، هنگامیکه قرار است یک پدیدهء طبیعی و یا یک شئی را وصف کنند،انتخاب شئی مورد بحث را به خود آنان وامیگذاریم و یا برای تهیهء گزارش از یک محل،اجازه بدهیم تا دربارهء هر محلی که بخواهند،گزارش تهیه کنند و...
*** روشی-که ما برای آیین نگارش پیشنهاد میکنیم-این است که به جای کلیگویی و طرح سخنانی که به کار دانشآموزان نمیآید، برای هر سال تحصیلی در حدود هشت موضوع در نظر بگیریم و راه عملی را برای نوشتن چنین موضوعاتی نشان دهیم.
23-اگر در زمرهء پاسداران اسلام قرار گیرید وظایف فردی و اجتماعی خود را در چه میدانید؟ 33-آنکه حقیقت را نمیداند،بیشعور است."