Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر شناخت اسماء الهی (اسماء الحسنی) در مسیر معرفت به حق

نویسنده:

علمی-پژوهشی (28 صفحه - از 153 تا 180)

کلیدواژه ها : انسان‌شناسی ،قابلیت‌های متضاد ،شناخت نفس ،سیر و سلوک ،شناخت خدا ،اسماء الحسنی

کلید واژه های ماشینی : اسماء الحسنی ،اسماء الهی ،خداوند ،الله ،الهی ،الحسنی ،اسم اعظم ،شناخت خدا ،مادیات ،اعظم ،سلوک در راه ،سوره اسراء آیه ،مظهر اسم اعظم ،حضرت صادق علیه‌السلام ،خداوند متعال ،قاموس قرآن ،وجود انسان ،صفات و کمالات ،حضرت امام رحمت‌الله‌علیه ،الأسماء الحسنی ،اعظم خداوند ،حضرت علی علیه‌السلام ،صادق علیه‌السلام ،مظهر اسم ،علی علیه‌السلام ،خدای تعالی ،ذکر الله ،خداوند فرمود ،مرحله کمال ،الله الله

از آن جایی که مسئله انسان‌شناسی در طول تاریخ بشر، مورد توجه علما، عرفا، معلمین اخلاق، روانشناسان و حتی انسانهای معمولی بوده است و به گزاف نیست که اگر بگوئیم همه اختلافاتی که در عرصه اندیشه رخ داده است ریشه در عیار تعریفی دارد که از انسان و ابعاد وجودی او بدست می‌آید، و تعریفی که در این مقاله از انسان داده می‌شود، فارغ از همه ممیزات فکری، فرهنگی، تاریخی، نژادی و علمی‌اش می‌باشد که مورد احترام و تکریم خداوند است که از عیاری یکسان نزد پروردگار برخوردار است و همین نکته حکایت از قابلیت بالای او، در دریافت حقایق هستی و توانمندی بالای او در ابعاد گوناگون دارد، یعنی هم می‌تواند زیباترین فضیلتهای اخلاقی را بیافریند و هم می‌تواند منشاء بروز و ظهور رذیلت‌های اخلاقی باشد یعنی قابلیت‌های متضاد. در اینجا در صدد هستیم ابتدا انسان را بماهو انسان بشناسیم و سپس هدف از خلقت او را مطرح کنیم و به این نتیجه برسیم که انسان می‌تواند با شناخت نفس خود به شناخت خدا (و سیر و سلوک در راه او با مدد از اسماء الهی (اسماء الحسنی).) برسد. و در این راستا از کلام بزرگانی چون صدرالمتألهین شیرازی (ملاصدرا) و امام خمینی (ره) و... استفاده خواهد شد.

خلاصه ماشینی:

"اکثر متفکرین و دانشمندان الهی معتقد هستند که از راههای گوناگون می‌توان خدا را شناخت یکی از این راهها که ملاصدرا در سفر دوم عرفانی خویش مطرح می‌فرماید و آن سفر بالحق فی الحق است، عارفی که از مادیات در سفر اول عرفانی خویش جدا شده است و خودرا وصل به خدا کرده، باید صفات و کمالات خدا را بیشتر و بهتر بشناسد و به مدد آن بقیه راه را طی کند و البته چون وجود انسان محدود و کمالاتش نیز به تبع آن محدود می‌باشد، لذا او خود را متصل به وجود نامحدودی می‌کند که قادر است به او کمک کند تا او در این سیر عرفانی مراحل کمال را طی کند و جاذبه شناخت این اسماء به قدری است که با مختصر آشنایی نسبت به آنها معرکه‌ای در دل ایجاد می‌کند که عقول و قلبها را نسبت به حق و اله و حیران می‌گرداند و این حیران شدن همان است که عرفای بزرگ آن را از خداوند تبارک و تعالی خواسته‌اند: حضرت آیة الله حسن زاده آملی در یکی از کتابهایشان چنین دعا می‌فرمایند: «رب زدنی علما و رب زدنی فیک تحیرا، رب انعمت فزد» «خدایا علم و تحیر مرا نسبت به خودت زیاد گردان و نعمتی را که ارزانی فرموده‌ای زیاد گردان."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.